The Political Economy of Communication

IAMCR 3(I), 83-89
A,CI\IIEECI% [ © The Author 2015

http://www.polecom.org

The Egyptian Regime, Al Jazeera and the coverage of
Egyptian affairs post-Arab Spring: A history of hope and
oppression

Tarek Cherkaoui, Qatar Museums, Qatar

As the world marked World Press Freedom Day on 3 May 2015, Al Jazeera English (AJE) interrupted
its regular programming for its senior management and journalists to discuss the state of media
freedom around the world (Al Jazeera English, 2015). The Qatar-based network has long championed
freedom of speech in the Arab World by giving airtime to dissenters, opposition groups, and
controversial figures. Al Jazeera Arabic (AJA) has made its name in the 1990s and 2000s exposing
the misdeeds, human rights abuses, and corruption of Middle-Eastern regimes. This stance came with
a hefty price: Al Jazeera’s anchors became persona non grata in many Arab countries, and its offices
were forcibly and regularly closed throughout the Arab World. During the past two decades, strained
relationships between the Qatari government and other Arab governments became the norm rather
than the exception, and ambassadors were often recalled from the Qatari capital in protest against the
network’s coverage. The latter’s journalistic culture struck a chord with viewers. When Al Jazeera
English (AJE) was launched in 2006, it was available in more than 80 million households worldwide.
By early 2012, this number had jumped to about 250 million. According to the AJE website, the
channel’s programmes can be seen on television in more than 100 countries on six continents.

The strategic positioning of Al Jazeera English

Unlike global competitors, such as the BBC and CNN, and unlike its sister channel Al Jazeera Arabic
(AJA), which considers itself as a transnational news provider for Arabic-speaking viewers, AJE
didn’t construct any particular national lens. Rather, it positioned itself as representative of the ‘global
south” and its peoples.

The availability of sizeable budgets for foreign correspondents and bureaus has also contributed
to the rise of AJE. In contrast to the budget cuts suffered by most Western news networks, the Qatar-
based outlet has considerable resources for international field reporting. According to Tony Burman,
AJE’s former Managing Director:


http://www.polecom.org/

Cherkaoui 84

...the mainstream American networks have cut their bureaus to the bone... They’re
basically only in London now. Even CNN has pulled back. | remember in the 1980s
when | covered these events there would be a truckload of American journalists and
crews and editors, and now Al Jazeera outnumbers them all... That’s where, in the
absence of alternatives, Al Jazeera English can fill a vacuum, simply because we’re
going in the opposite direction (Campbell, 2010).

Covering the Arab Spring

AJA and AJE were well equipped to cover the Arab Spring, a series of uprisings across North Africa
and the Middle East. From January 2011 onwards, mass protest - first in Tunisia, then in Egypt and
other Arab nations, such as Yemen, Oman, Bahrain, Libya, and Syria - confronted repressive regimes
and military juntas. These demonstrations called for an end to nepotism and corruption, improving
economic conditions, democratic representation, and the protection of human rights.

In Tunisia, a young vegetable cart owner called Mohamed Bouazizzi immolated himself after
being humiliated by police, and his action ignited several protests across the country. Al Jazeera was
one of the first outlets to broadcast pictures of his self-immolation, even though its bureau had been
closed for years by the Tunisian regime. The Qatar-based network proved very skillful in countering
attempts by the regime to restrain the movement of journalists. Using mobile phone footage and social
media, Al Jazeera outmaneuvered its competition by grasping from day one the meaning and
magnitude of the protests. They eventually brought the demise of the Tunisian dictator, an outcome
many in the region considered impossible. But it was only the prelude of other events to come.

Shaping the narrative in Egypt

The 24/7 coverage provided by the Al Jazeera network during the Arab Spring events, combined with
viral social media, online blogging, and mobile telephony, vividly publicized the uprisings. This
boosted the spirits of activists and encouraged more resistance and mass defiance. Jordanian Maisara
Malass, an opposition activist, considered Al-Jazeera a “media brigade” whose coverage had helped
“to spread the revolution from one city to the other” (Zayed, 2015).

When protests spread to Egypt in the first months of 2011, AJE’s coverage of the major events
taking place was sharp and relentless. This attracted world attention to the demonstrations and gave
events a human dimension, thereby creating a bond between viewers in their living rooms and the
protesters in Tahrir Square. When they shook the foundations of the Egyptian regime, ultimately
forcing President Hosni Mubarak to quit power, many people around the world embraced the
narrative conveyed by Al Jazeera and other media networks, namely that Egypt was about to embrace
democracy and the rule of law. At this stage, the then U.S. Secretary of State, Hillary Clinton,
acknowledged the major role played by AJE in the Arab Spring, stating that “viewership of Al Jazeera
is going up in the United States because it is real news” (Mirkinson, 2011). Such surprising praise
from someone within the American decision-making elite reversed the earlier stance of the George
W. Bush administration against Al Jazeera (because of its alleged anti-U.S. bias in covering the *“War
on Terror’). Acknowledgement of AJE efforts also came in the form of the prestigious Columbia
Journalism Award (2011) bestowed by Columbia University’s Graduate School of Journalism. AJE
was lauded for “singular journalism in the public interest” (Columbia University Graduate School of
Journalism, 2011).



Cherkaoui 85

The Egyptian regime strikes back

It thus became clear that AJA, AJE, and other media had helped effect regime change in Egypt. Their
role was clearly not to the liking of the state security apparatus. The latter immediately took steps to
curtail freedom of expression and control the narrative in Egyptian and international media. The
Supreme Council of the Armed Forces (SCAF), which is a statutory body of senior Egyptian military
officers that succeeded the ousted president Mubarak on 11 February 2011 and supervised the
transition period, gave the impression that media freedom was the way forward. They abolished the
Ministry of Information in February 2011, allowing state media to host the activists who led the
revolution, as long as equal praise was given to the role played by the military in toppling Mubarak.
In the meantime, SCAF also authorized sixteen new private satellite television channels, which started
broadcasting. According to Rasha Abdulla, Associate Professor in the Department of Journalism and
Mass Communication at the American University in Cairo (AUC), during the early SCAF period “the
editorial lines seemed to suggest that Mubarak had always been the absolute menace, the
revolutionaries the absolute angels, and the army the savior of the revolution” (Abdulla, 2014: 13).

Crackdown on journalists

Six months later, the honeymoon between the army and the revolutionaries was over. SCAF reinstated
the Ministry of Information in July 2011, and bloggers and journalists who criticized the army were
subject to intimidation, military trials and investigations (Abdulla, 2014: 14). The Committee to
Protect Journalists (CPJ) documented all sorts of repressive measures taken against journalists and
bloggers in Egypt during the SCAF reign, and registered over a hundred cases of abuses perpetrated
by the military authorities. The military also extended the use of emergency laws in September 2011,
threatening media organizations with the full wrath of the law should they be accused of ‘spreading
rumors’. In this context, security forces raided the offices of Al Jazeera Mubasher Misr (Al Jazeera
Live Egypt), a channel dedicated to covering Egyptian affairs following Mubarak’s ousting from
power. The raid occurred after the channel was accused of broadcasting without a permit.
Concurrently, the military authorities decided to stop granting new permits to satellite broadcasting
networks and to “prosecute satellite channels deemed threatening to the stability of the country”
(Egypt Independent, 2011).

The violations of press freedoms continued - albeit to a lesser degree - under the rule of President
Mohammed Morsi, who served as the first ever democratically elected head of state in Egyptian
history (from 30 June 2012 to 3 July 2013). The closure of online English-language newspaper Egypt
Independent was a press freedom low point during the Morsi era (McRobie, 2013). However, Al
Jazeera was not targeted during this period. Some observers accused Al Jazeera Live Egypt of giving
considerable airtime to pro-Muslim Brotherhood news and views; interviews with the leaders of the
organization were frequently aired (Al Qassemi, 2012). Such criticism cannot be separated from the
Qatari government’s support for the (now-overthrown) President Morsi. This took the form of huge
investments and loans to keep his regime afloat.

But since a military coup overthrew President Morsi, and instated General Abdel Fattah el-Sisi in
July 2013, attacks on journalists have become more systematic. The regime of el-Sisi seems more
brutal toward the media than its predecessors, including Mubarak. The CPJ observes that since the
ousting of Morsi, journalists and freedom of expression are increasingly under threat, with several
television stations either provisionally or indefinitely shut down. Many popular television anchors



Cherkaoui 86

that rose to prominence after the Arab Spring, or are considered as detractors of the junta, were purged
from the airwaves. Instances of direct government interference in media affairs happen on a daily
basis. The regime only tolerates a servile state-aligned media establishment (ElImeshad, 2015).

Since the coverage of AJA and AJE was focusing on the failures of the new regime and the
widespread repression that is taking place in Egypt, the new junta in power reacted by implementing
more repressive measures against the Qatar-based network. The subsequent arrest of three journalists
from AJE (Peter Greste, Mohamed Fahmy, and Baher Mohamed) on 29 December 2013 can be
explained in this context. The three journalists were accused of airing falsified footage intended to
damage national security and being part of the outlawed Muslim Brotherhood, which is now
considered a terrorist group in Egypt.

A bleak future for press freedoms

The AJE journalist Peter Greste was released in February 2015, but the saga continues for his two
colleagues still detained in Egypt. While the Egyptian authorities are primarily responsible for their
ordeal, there has been nonetheless criticism from AJE insiders (including the imprisoned Mohamed
Fahmy) that Al Jazeera tend to endanger their staff to get the story. Fahmy has mentioned the sloppy
safety and administrative procedures leading to his own arrest (Fahmy, 2015). And beyond Al
Jazeera’s imbroglio with the Egyptian junta, the future of media freedoms in Egypt looks bleak.
According to CPJ statistics from March 2015, there were at least nine journalists detained in Egypt
just for doing their job. They were charged with bogus crimes, such as incitement to violence and
participation in illegal protests. Furthermore, at least 10 journalists have been killed since 2011, six
of them since the events that removed President Morsi (Committee to Protect Journalists, 2015).
When Qatar was pressured by the late Saudi King Abdullah to conduct a total reorientation of its
foreign policy and to reign in Al Jazeera, the leadership made minor concessions. These included the
closure of Al Jazeera Live Egypt (which was by then broadcasting from Doha) (BBC 2014). But in
Saudi Arabia, a new king has been enthroned with a different agenda. Consequently, the Qatar-based
network’s coverage remained defiant, maintaining the same critical editorial line within Egypt, thus
provoking the ire of the Egyptian Junta. This state of affairs suggests the cat-and-mouse game
between the junta and the Qatar-based network will continue for a while against a backdrop of further
encroachments on media freedoms.



Cherkaoui

87

AJE Journalists’ Detention: a timeline

29 December 2013

Peter Greste and Mohamed Fahmy arrested in police raid on
Cairo’s Marriott Hotel. Baher Mohamed later arrested at home.

31 December 2013

Egypt’s top prosecutor orders the journalists held for 15 days on
suspicion of joining a terrorist group, referring to the Muslim
Brotherhood of ousted Egyptian President Mohammed Morsi, and
for spreading false news harmful to state security. The order was
renewed on nine days later.

13 January 2014

More than 50 news organizations, including The Associated Press,
call on Egyptian authorities to release the detained journalists.

29 January 2014

20 people, including the three journalists, referred to trial, charged
with spreading false news, belonging to a terrorist organization
and operating without a permit.

20 February 2014

First court appearance of the three journalists, who pleaded not
guilty and shouted from the dock that their prison conditions are
“psychologically unbearable.” Human Rights Watch decries the
trial as “politicized.”

10 April 2014

Egyptian prosecutors present their first evidence against the
defendants, playing to the court an assortment of news clips about
an animal hospital with donkeys and horses, and footage about
Christian life in Egypt. Defense lawyers — and even the judge —
dismiss the videos as irrelevant.

23 June 2014

Defendants sentenced to seven years, with Baher Mohamed
receiving an additional three years.

24 June 2014

President Sisi rejects calls from the United States and other
Western governments that he pardon or commute the sentences of
the three journalists.

23 July, 2014

The judge releases his reasoning for his sentence, saying the
journalists were brought together “by the devil” to destabilize the
country. The main evidence was footage produced by the
journalists that included voices critical of the government.

12 November, 2014

President Sisi signs decree allowing repatriation of foreign
prisoners.

1 January, 2015

Highest court orders retrial, but the three journalists not allowed
bail

1 February, 2015

Peter Greste leaves Egypt on a flight to Cyprus, following an
apparent approval of his deportation by the country’s president.
Fahmy and Mohamed remain behind bars.

2 February, 2015

Mohamed Fahmy gives up his Egyptian citizenship to be able to
defend himself as Canadian citizen and benefit from the same
treatment as Peter Greste.

8 February, 2015

Egypt sets February 12 as the date for the retrial of Mohamed
Fahmy and Baher Mohamed.

May, 2015

Retrial proceedings of Mohamed Fahmy and Baher Mohamed
continue.



Cherkaoui 88

Author Bio

Tarek Cherkaoui works for the Qatar Museums. He is the author of The News Media at War: The
Clash of Western and Arab networks in the Middle East (2015 forthcoming). His research
interests include topics such as the Arab transnational broadcasting media, the Arab public sphere,
international news framing, and information warfare.

References

Abdulla R (2014) Egypt’s media in the midst of revolution. Report, Carnegie Endowment for International
Peace, Washington D.C., July. http://carnegieendowment.org/files/egypt_media_revolution.pdf
(accessed 22 June 2015).

Al Jazeera English (2015) Al Jazeera marks World Press Freedom Day. Available at:
http://www.aljazeera.com/news/2015/05/al-jazeera-marks-world-press-freedom-day-
150503140603976.html (accessed 4 May 2015).

Al Qassemi SS (2012) Morsi’s win is Al Jazeera’s loss. Available at: http://www.al-
monitor.com/pulse/originals/2012/al-monitor/morsys-win-is-al-jazeeras-loss.html (accessed 20
February 2014).

BBC (2014) Al-Jazeera suspends Egyptian channel Mubasher Misr. Available at:
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-30585551 (accessed 3 May 2015).

Campbell D (2010) Broadcaster of the Year. Available at:
http://www.adbusters.org/magazine/87/aljazeeraenglish.html (accessed 22 April 2015).

Columbia University Graduate School of Journalism (2011) Al Jazeera English to be honored with Columbia
Journalism Award. Available at: http://www.journalism.columbia.edu/news/406 (accessed 4 May
2015).

Committee to Protect Journalists (CPJ) (2011) In Egypt, military harasses critical journalists. Available at:
http://cpj.org/2011/06/in-egypt-military-harasses-critical-journalists.php (accessed 26 April 2015).

Committee to Protect Journalists (CPJ) (2015) CPJ urges Egypt to adopt more open press climate. Available
at: https://cpj.org/2015/03/cpj-urges-egypt-to-adopt-more-open-press-climate.php (accessed 26 April
2015).

Egypt Independent (2011) Egyptian authorities crack down on satellite channels. Available at:
http://www.egyptindependent.com/news/egyptian-authorities-crack-down-satellite-channels
(accessed 3 May 2015).

Elmeshad M (2015) We completely agree: Egyptian media in the era of President el-Sisi. Available at:
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-egyptian-media-in-the-era-of-president-el-sisi.php
(accessed 5 May 2015).

Fahmy M (2015) Mohamed Fahmy responds to Al Jazeera's insulting FAQ. Available
at:https://docs.google.com/document/d/16_k8i0BIL pyOIgNLOL Sx4kulAginVUaipZNHy5]P-
gU/mobilebasic?pli=1 (accessed 4 May 2015)

McRobie H (2013) From Morsi to Sisi: The evolution of targeting journalists in Egypt. Available at:
https://www.opendemocracy.net/5050/heather-mcrobie/from-morsi-to-sisi-evolution-of-targeting-
journalists-in-egypt (accessed 5 May 2015).



http://carnegieendowment.org/files/egypt_media_revolution.pdf
http://www.aljazeera.com/news/2015/05/al-jazeera-marks-world-press-freedom-day-150503140603976.html
http://www.aljazeera.com/news/2015/05/al-jazeera-marks-world-press-freedom-day-150503140603976.html
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2012/al-monitor/morsys-win-is-al-jazeeras-loss.html
http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2012/al-monitor/morsys-win-is-al-jazeeras-loss.html
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-30585551
http://www.adbusters.org/magazine/87/aljazeeraenglish.html
http://www.journalism.columbia.edu/news/406
http://cpj.org/2011/06/in-egypt-military-harasses-critical-journalists.php
https://cpj.org/2015/03/cpj-urges-egypt-to-adopt-more-open-press-climate.php
http://www.egyptindependent.com/news/egyptian-authorities-crack-down-satellite-channels.html
https://cpj.org/2015/04/attacks-on-the-press-egyptian-media-in-the-era-of-president-el-sisi.php
https://docs.google.com/document/d/16_k8i0B9LpyOIqNL0LSx4kulAginVUaipZNHy5jP-qU/mobilebasic?pli=1
https://docs.google.com/document/d/16_k8i0B9LpyOIqNL0LSx4kulAginVUaipZNHy5jP-qU/mobilebasic?pli=1
https://www.opendemocracy.net/5050/heather-mcrobie/from-morsi-to-sisi-evolution-of-targeting-journalists-in-egypt
https://www.opendemocracy.net/5050/heather-mcrobie/from-morsi-to-sisi-evolution-of-targeting-journalists-in-egypt

Cherkaoui 89

Mirkinson J (2011) Hillary Clinton calls Al Jazeera 'real news,' criticizes U.S. media (VIDEO). Available at:
http://www.huffingtonpost.com/2011/03/03/hillary-clinton-calls-al-_n_830890.html (Accessed 3
May 2015).

Zayed D (2015) Al Jazeera TV makes waves with Tunisia coverage. Reuters UK. Available at:
http://uk.reuters.com/article/2011/01/21/uk-tunisia-jazeera-idUKTRE70K25N20110121 (accessed
22 April 2015)



http://www.huffingtonpost.com/2011/03/03/hillary-clinton-calls-al-_n_830890.html
http://uk.reuters.com/article/2011/01/21/uk-tunisia-jazeera-idUKTRE70K25N20110121

