
 

The Political Economy of Communication 

7(2), 28–59 

© The Author 2019 

http://www.polecom.org 

 

Murder in the Consulate: The Khashoggi Affair and the 

Turkish-Saudi War of Narratives  

Tarek Cherkaoui, TRT World Research Centre, Istanbul, Turkey 

Ravale Mohydin, TRT World Research Centre, Istanbul, Turkey 

Keywords: Media Warfare, Jamal Khashoggi, Turkey, Saudi Arabia, Narratives, News Framing 

Abstract 

The murder of Saudi journalist and Washington Post columnist Jamal Khashoggi took 

place inside the Saudi Arabian Consulate, Istanbul, in October 2018. This brutal 

political assassination, whose strategic, political and legal ramifications are still 

ongoing, provoked an international outcry, and remained prominent in the global news 

agenda for several months. This article will compare and contrast the information and 

analysis conveyed by Turkey’s state news agency, the Anadolu Agency, with the 

Saudi Press Agency. The framing, rhetoric and discursive structures used by both 

sides while covering this incident will be thoroughly evaluated. 

The research purpose is threefold: First, this article seeks to examine the political and 

social dynamics underpinning the ensuing contest of media narratives in the region. 

Second, it aims to analyse the communication strategies employed by the two states, 

namely Turkey and Saudi Arabia. Not only are these two countries diametrically 

opposed in regard to the Khashoggi killing, they are also on a collision course 

concerning several geo-strategic matters throughout the Middle East and North Africa 

(MENA) region. Third, the article explores the use of news framing (in the words of 

Robert Entman) and the role of state news agencies as they publicise particular events 

and convey the vantage point of their respective ruling establishments. Beyond these 

objectives, this article will also offer some clues about the mediated geo-political 

space(s) in which the opposed framings proceed, bearing in mind that these battles of 

frames take place in English and involve several public spheres, ranging from the 

Eastern Mediterranean, to the Middle East, to the Anglophone global public arena. 

http://www.polecom.org/


Cherkaoui and Mohydin  29 

Using a mixture of quantitative and qualitative methodologies, including keyword 

analysis, which encompasses framing research and critical discourse analysis, the 

article will examine large amounts of text produced from October 3 to December 3, 

2018. A month-by-month comparative analysis of language used by both agencies will 

be provided. The case study will shed light on how numerous factors, including 

culture, ideology, values and bureaucratic norms shape international perceptions in an 

increasingly competitive media space. 

Washington Post Columnist Jamal Khashoggi was known for his moderate voice. He occasionally 

criticised Riyadh’s foreign policy decisions concerning the blockade of Qatar and the political 

tensions with Lebanon and Canada. He also called on Crown Prince Mohammed bin Salman to end 

the war in Yemen, curtail repression against intellectuals and journalists, and to discontinue the 

escalating attacks upon free speech and media liberty. Nevertheless, the Saudi journalist retained 

some connections within the upper level of the Saudi regime and, as such, did not consider himself 

a dissident (Haltiwanger, 2018). 

Therefore, on October 2, 2018, when Khashoggi visited the Saudi Consulate in Istanbul to 

process paperwork for his new marriage, he had no idea of what was waiting for him inside the 

building. However, not entirely trusting of the Saudi establishment, Khashoggi instructed his 

fiancée waiting outside the consulate to call an advisor to the Turkish President if he did not emerge 

within a reasonable amount of time. After waiting several hours, his fiancée, Hatice Cengiz, notified 

the Turkish authorities (Mekhennet and Morris, 2018).  

In the beginning, Saudi Arabia categorically denied that anything had happened to the journalist, 

claiming that the latter had left the premises from a back entrance. It later emerged, based on 

surveillance material, that a ‘body double’, having the same height and build as Khashoggi, wearing 

a fake beard, glasses, and Khashoggi’s clothes, had left the building. The impersonation was 

exposed after the Turkish police dissected the footage, discovering that the impostor was not 

wearing the same type of shoes as Khashoggi wore (Wintour and McKernan, 2018). 

Having initially claimed that Khashoggi had left the consulate, the Saudi narrative then 

acknowledged that some form of interrogation had been intended to persuade him to return to Saudi 

Arabia. Then, the report was that the situation had gotten out of control, and Khashoggi was said to 

have lost his life in the course of a ‘brawl’ with the interrogators. Turkish investigators retorted that 

the presence of a look-alike and a forensic expert among the hit squad had revealed that the murder 

was premeditated.  

The Saudi narrative was met with widespread international scepticism due to its inconsistencies. 

In addition, new evidence continued to emerge, raising question marks about the case despite Saudi 

attempts to put the matter to rest. Available information indicates that this was a deliberate plot to 

kill the Saudi journalist. Evidence has been revealed that a squad of 15 Saudi men, including 

security and intelligence operatives, conducted the operation. Their identities were disclosed by 

Turkish authorities. 

The mounting evidence, combined with the international outcry, obliged the Saudi authorities to 

take several measures. They announced that 18 Saudi nationals had been arrested for their 

association with the case. Additionally, two top advisors of Crown Prince Mohammed bin Salman 

(MBS), as well as three Saudi intelligence agents, were discharged of their duties. However, 

because of the Saudi justice system’s lack of credibility, these measures have done little to quash 

the continuing outrage over Khashoggi’s killing.  



Cherkaoui and Mohydin  30 

Media framing 

The Jamal Khashoggi affair underscores, once more, the power of the media in shaping the global 

information space. The pivotal role that media play in society is a feature of modernity. In modern 

times, authorities and other societal powers have endeavoured to ensure that they participate, partly 

or entirely, in the shaping of media discourse. Moreover, because the news coverage of the killing 

involved contesting narratives and significant framing and counter-framing at the geo-political 

level, it is essential to examine this process. This study will, therefore, delve into the content 

produced by opposing national news organisations and determine the extent to which they provided 

divergent frames of representation.   

Bateson (1955) originally put forward the concept of framing. He did so by examining the 

processes through which people thought and behaved during situations of cooperation or conflict. 

Goffman further developed the concept and termed it as a “schemata of interpretation” (Goffman, 

1974: 24). Subsequently, a significant multidisciplinary body of literature was produced about this 

concept. According to Entman, media framing consists of “selecting and highlighting some facets 

of events or issues, and making connections among them so as to promote a particular 

interpretation, evaluation, and/or solution” (Entman, 2004: 5). Other academics argued that the 

essence of the framing process is “to mobilise potential adherents and constituents, to garner 

bystander support, and to demobilise antagonists” (Snow and Benford, 1988: 198). Hence, the 

strategic purpose of framing is to orient the mass public towards a particular set of political 

objectives.  

It is, therefore, not surprising that media scholars have observed the strong link between framing 

and the mobilisation of media bias (McLeod and Detenber, 1999). Similarly, American political 

scientist and cultural critic Michael Parenti (2000) argued that if spin-doctors are involved in a 

campaign of public opinion manipulation, they often resort to framing. In any case, media frames 

demonstrate that news is a manufactured cultural reality, not an objective reflection of reality 

(Fishman, 1980; Tuchman, 1978). For this reason, framing analysis is a powerful tool when it 

comes to examining the contours of the media’s role in the service of structural and institutional 

power. It provides a solid platform for analysing the orchestration of discourse, and allows scrutiny 

of the sources of communication.  

However, one also has to distinguish the different ‘levels’ and ‘packages’ of framing. As 

German academic Silke Shmidt argues, “in order to arrive at a more structured understanding of 

frames as opposed to mere topics, an additional conceptual classification between frame levels and 

issue frames is essential” (Shmidt, 2014: 115) (original emphasis) [1]. In alignment with Shmidt’s 

approach, our study concurs that the highest level of framing, namely the meta-level, contains major 

ideological themes (117). Some academics have looked at the intricacies of such higher-level 

schemata and distinguished major meta-frames, including – but not limited to - the “morality 

frame” and the “conflict frame.” The latter usually focuses on constructions of “us” versus “them” 

(116). Here, issues of power and hierarchy are invoked (Scheufele 1999: 113).  

 The meta-level of framing combined with the political economy of news media (which is 

equally affected by relations of power in regard to the primacy of elites’ news sources) makes the 

power-media nexus a key determinant of news reportage. There is a solid body of political 

communication scholarship, which has sought to elucidate the importance of news media vis-à-vis 

war and international politics. In this context, studies undertaken in the United States by media 

scholars Edward Herman and Noam Chomsky are foundational. In Manufacturing Consent: The 



Cherkaoui and Mohydin  31 

Political Economy of the Mass Media (1988), they contend that instead of looking at journalistic 

conduct and public opinion as the main determining variables for US media behaviour and 

performance, researchers should examine the uncritical dependence upon elite information sources. 

Therefore, the news media tend to act in the interests of ruling powers. In their paradigm, Herman 

and Chomsky identify five filters that contribute to this state of affairs, namely ownership, 

advertising, sourcing, flak, and ideology.  

The first filter stems from the fact that large business conglomerates own a majority of news 

outlets. As a result, these businesses have a significant say in the strategies of the news 

organisations and their general editorial orientations. The second filter is related to advertising. As 

advertisers pay huge amounts to place their commercials, they want them to feature in a friendly 

environment that does not disturb their business activities. Hence, if there are stories that are 

detrimental to particular corporate advertising interests, they may exert pressure on news 

organisations to marginalise or exclude such content. The third filter, namely the reliance upon elite 

sources, has been long established, as authorities and major corporations routinely feed information 

to reporters in the form of press releases, speeches, reports and press conferences. The fourth filter 

is what Chomsky and Herman refer to as ‘flak’, namely the negative public response to certain 

media stories or programs. Reporters, editors and media owners can be vilified when they cross 

certain red lines (Herman and Chomsky 1988: 28). The fifth and final filter is ideology. When the 

model was first produced (1988), the main ideology was anti-communism. Since then, the ‘war on 

terror’ (Klaehn, 2009) and prejudice against Islam (Sciolino, 1996) have filled the otherness spot. 

The indexing model (Hallin, 1986; Bennett, 1990) overlaps with the Herman and Chomsky 

model. Its main proposition is that the spectrum of debate in the news derives from the official 

discourse in Washington. For that reason, critical news coverage of governmental actions will only 

appear in the occasional moments when officials in Washington are publicly and vocally divided 

about core issues. According to this model, the news media have the greatest impact on the policy 

process when policy is actually uncertain (Hallin, 1986).  

In Projections of Power (2004), Robert Entman proposed an enhancement of the indexing 

model. His cascading model is a complex system, in which agendas and story angles start at the top 

with the executive (the White House), then flow downward, to the network of non-administration 

elites, then on to news organisations, before finally reaching the public. The way the public reacts to 

those frames generates feedback from lower to higher levels, and this may sometimes lead to a 

frame adjustment. For Entman, US presidents enjoy enormous power in framing public debate, 

while the media disseminate the dominant discourse. This means that non-elites have little chance 

to contest the dominant frames. 

Entman’s work, along with other framing analyses, was produced before the era of social media, 

as exemplified by Facebook, Google and Twitter. It is evident that internet and social media 

networks have a profound effect on communication ranging from public relations to diplomacy. For 

example, WikiLeaks, a grouping of hacktivists established in 2006, discloses vital confidential 

information to the public via the internet in an effort to expose certain states’ practices (CBS, 2011). 

Hence, oppositional and alternative outlets manage to get certain frames across, and can influence 

the tone of coverage on certain issues. However, as we will indicate, authorities have consolidated 

their power over the internet in recent few years. Therefore, in the ensuing paragraphs, it will be 

suggested that Entman’s model retains significant purchase (despite the emergence of an internet-

based media environment). 



Cherkaoui and Mohydin  32 

The general perception following the post-2011 Arab uprisings, also popularly known as the ‘Arab 

Spring’, was that social media had empowered subjugated societies to mobilise against authoritarian 

regimes in the Middle East. This perception has since been undermined by counter evidence. In 

authoritarian political environments (e.g., China, Vietnam, Iran, Singapore), regimes have 

combined the use of technological innovation, co-optation of internet providers, high levels of 

regulation, and censorship to keep a strong grip on cyberspace (Hung, 2010; Morozov, 2011). Other 

governments resort to astroturfing and computational propaganda to impose certain frames of 

representation over populations. A recent study conducted by the University of Oxford documented 

how computational info-warriors, working for several states around the world (including 

democratic ones), saturate cyberspace with biased news, while promoting individuals’ worldviews 

and interpretations that are aligned with their states’ agendas (Bradshaw and Howard, 2017: 9).  

At the same time, researchers also have addressed framing in social media. Five years ago, 

author Piers Robinson reviewed the previous 30 years of academic scholarship concerning what he 

termed “the orthodox view amongst political communication scholars.” According to him, this 

perspective considers that the media “remain largely deferential of, and supportive toward, political 

elites during times of war and crisis” (Robinson, 2014: 462). For him, the rise of new 

communication technology and organised persuasive communication compounded the problem, 

especially in the field of news (still the central arena in which information about war and conflict is 

disseminated). Against the decline in viewership/readership experienced by traditional mainstream 

news media outlets, Robinson referred to a 2012 Pew State of the Media study, which stated that 

“social networks at this point are mostly an additional way to get the news, rather than a 

replacement source” (471). Moreover, in his view, “platforms such as Twitter and Facebook merely 

echo the established media, or otherwise simply lead users to established media sites” (472). 

Robinson’s observations are echoed by several other studies in political communication, which 

found that social media did not affect the frames conveyed by traditional media. For instance, 

Woolley et al.’s (2010) framing study of Facebook groups during the U.S. 2008 election revealed 

strong similarities between Facebook posts and mainstream media coverage. Other studies show 

that social media posts tend to duplicate the output of mainstream media, thus repeating similar 

frames and reiterating the same news agenda (Meraz, 2011; Ragas and Kiousis, 2010). Hence, 

Entman’s model is still relevant because it can accommodate digital and social media as part of the 

media ecosystem, and does not deny the possibility of counter-framing efforts. Figure 1, which 

featured in one of Entman’s articles about the White House’s framing issue following 9/11, 

exemplifies the cascading stream of persuasive arguments. 

 



Cherkaoui and Mohydin  33 

 

Figure 1. Cascading Network Activation (Entman, 2003) 

In sum, Entman’s model acts like a waterfall, which connects each level of the system:  

administrative elites; non-administrative elites; news organisations; the texts they produce; and the 

public (Entman, 2003: 419). The imagery of a waterfall is revealing, as each layer has some input 

until it reaches the level of the public. The extent of the involvement of every layer depends upon 

the power that the public holds. Sometimes, certain frames of representation prevail more than 

others. Entman makes this clear by observing that “the words and images that make up the frame 

can be distinguished from the rest of the news by their capacity to stimulate support of or opposition 

to the sides in a political conflict” (Entman, 2003: 417). Using the American model as a reference, 

Entman differentiates between the dominant frames, which dictate the contours of the debate and 

are carried through the various layers unchallenged and other frames, which are contested and 

incapable of diffusing their narratives. 

In his explanation of how certain frames can become more dominant than others, Entman 

attributes such potency (or lack thereof) to three variables: motivations; power and strategy; and 

cultural congruence (Entman, 2003: 421). For this study, which looks at the contestation of frames 

between state institutions in the Middle East, and most particularly news agencies in rival countries, 

it is worth noting that state news agencies have the ability to shape news frames. These 

organisations have access to elite networks and their feeding services to newspapers and digital 

media outlets in their respective countries. Besides, given that such news agencies are under the 



Cherkaoui and Mohydin  34 

auspices of state structures, they are part of the state media strategy. They may even offer support in 

the process of the “deliberate, planned activation of mental associations”. In this context, cultural 

congruence is about word choice, information dissemination (or lack thereof), in addition to timing 

(Entman, 2003: 422). 

On media warfare 

The aforementioned theorists and others have made essential contributions to media studies by 

outlining the contours of the complex relationship between the public, the news media and political 

elites. This theoretical aspect is important in understanding the concept of media warfare. Media 

warfare is not easily discernible, especially since it is often embedded within a larger paradigm and 

comes under different appellations. These include propaganda, perception management, strategic 

communication, or Information Warfare (IW). In the latter, information becomes a “separate realm, 

potent weapon, and lucrative target” (Whitehead, 1997).  

Information warfare (IW) is indeed a vast field and includes actions ranging from media wars to 

cyber operations, and from economic warfare to political pressure waged against civilian 

populations (Der Derian, 2001). It has also been asserted that IW represents a grand strategy, which 

comprises a panoply of operational and possible tactical measures: undermining of the enemy’s 

information; prevention of the enemy’s access to information; and the spread of propaganda and 

disinformation to demoralise or manipulate the opponent and the public (Reisman and Antoniou, 

1994). 

Asserting control over narratives is a hallmark of media warfare because they have a powerful 

effect on perception and imagination. It has often been highlighted that the media is an arena of 

struggle over meanings, which in turn reflect the sets of values, beliefs and norms within society 

(Stevenson, 2002: 150). As such, the news media play a big role in circulating the dominant values 

and beliefs, which shape the ‘collective representations of society’, in the words of Durkheim. By 

acting in this way, the media are conveying the political agendas and worldviews of elites. On the 

other hand, the media tend to downplay other competing discourses, effectively constructing a 

binary mode of ‘us’ and ‘them’ (Kellner, 1995). 

Media warfare has been applied ever since the press became important in shaping public opinion 

during modern times. For example, during World War I, Britain’s first Ministry of Information 

(MOI) was established, and its media warfare measures were initiated and led by Lord Northcliffe, 

the founder of modern popular journalism and the owner of The Daily Mail and The Times. On the 

other side of the Atlantic, George Creel’s Committee on Public Information played a significant 

role in persuading a sceptical public to support America’s entrance into World War I. During World 

War II, media warfare was essentially undertaken by the Office of War Information (OWI), which 

played an active role in spreading ‘the value of democracy’ narrative. The OWI used this frame 

repeatedly to win the hearts and minds of all audiences (Melosi, 1978). 

In contemporary times, some of the most vivid examples of media warfare have taken place 

during the George W. Bush era. The Bush Administration went to great lengths to spread the ‘War 

on Terror’ narrative via the media. The US administration implemented a vast communications 

programme aimed at winning public opinion for their Middle Eastern policies while attempting to 

allay any negative perceptions nationally and internationally. To this end, the public relations firm 

Rendon Group was hired. The latter established the Coalition Information Center (CIC), with 

offices in Washington, London and Islamabad, to provide global, 24/7 control over media 



Cherkaoui and Mohydin  35 

narratives. The CIC prepared daily press releases and responses, undertaking a wide panoply of 

opinion polls across the Middle East. They also arranged interviews with major Middle Eastern 

networks for key American officials (DeYoung, 2001). 

Subsequently, the Rendon Group was also tasked with selling the war in Iraq. The firm is 

thought to have advised Defence Secretary Donald Rumsfeld to establish a link between terror and 

nation-states, rather than focusing on Al Qaeda. The buy-in for the war was concocted by “the spin 

doctors and PR flacks who stage-managed the countdown to war from the murky corridors of 

Washington where politics, corporate spin and psy-ops spooks cohabit” (St-Clair, 2007). In the 

meantime, as The New York Times reported on February 19, 2002, the Pentagon used the Rendon 

Group to develop the Office of Strategic Influence (OSI). The latter became the Pentagon’s 

platform for mixing conventional news releases, foreign advertising campaigns and covert 

disinformation programmes. Private firms were sometimes used to achieve these objectives 

(Campbell, 2003). The OSI was shut down after a huge PR blowback when civil society 

organisations denounced the undemocratic and possibly illegal nature of the programme (Allen, 

2002). However, the then Secretary of Defence, Donald Rumsfeld, insisted that the same 

programmes and practices would proceed under different names (FAIR, 2002).  

Journalist William Arkin explained in an op-ed for the Los Angeles Times why Rumsfeld 

continued on the same path, regardless of any considerations. According to Arkin, Rumsfeld was 

redesigning the US military to make “information warfare” central to its functions. This new policy, 

argued Arkin, increasingly “blurs or even erases the boundaries between factual information and 

news, on the one hand, and public relations, propaganda and psychological warfare, on the other” 

(Arkin, 2002). This was arguably best exemplified by the establishment of the United States 

Broadcasting Board of Governors (BBG), which launched Television Al Hurra (The Free One) and 

Radio Sawa (Together), an Arabic entertainment and news station, which combined Western pop 

music and entertainment with newscasts. This approach aimed to influence the perceptions of 

younger people in the Middle East about the ‘American way of life’. 

At the same time, the Bush administration manoeuvred extensively to keep tight control over its 

‘War on Terror’ narrative. Condoleezza Rice requested that American news outlets be “very careful 

about what they say” (Schechter, 2002). Consequently, media anchors who failed to comply with 

the ‘new’ guidelines were sanctioned, and dissenting views were marginalised.  For instance, the 

US State Department prevented the Voice of America (VOA) from airing an interview with the 

Taliban leader Mullah Omar (Koppel and Labott, 2001). VOA is a public broadcaster and answers 

to the U.S. Agency for Global Media (USAGM), a government agency. Acts of censorship such as 

these became more common in the aftermath of 9/11, and journalistic criticism, which was 

generally accepted in the past, became off limits. Peter Arnett, a seasoned journalist known for his 

coverage of the Vietnam War and the Gulf War, was fired from NBC after being interviewed by 

Iraqi National television. Lesser known journalists also faced the wrath of the establishment. Dan 

Guthrie, a columnist for the Daily Courier in Oregon, was immediately dismissed for criticising 

President Bush. Tom Gutting of the Texas City Sun was fired for similar reasons. Even Bill Maher’s 

satirical program Politically Incorrect was boycotted by advertisers after he made a joke about the 

September 11 attacks. Similarly, KOMU TV, which is affiliated with the School of Journalism at 

the University of Missouri, faced considerable pressure when its news director prohibited the use of 

US flag ribbons in the newsroom. This prompted legislators to cut the funding for the school 

(Dadge, 2004: 106, 109, 112). 



Cherkaoui and Mohydin  36 

Along with the US, other global actors have used media warfare extensively and have 

increasingly gained a competitive edge. For example, it has been reported that Russian-sponsored 

agencies and television networks, such as Sputnik and RT (formerly known as Russia Today), have 

waged a media war as part of the Russia-Ukraine conflict (Chee, 2017). Even outside conflict 

zones, Russian authorities, while keeping their involvement at a low profile, have managed to create 

difficulties for Western politicians. These public figures have become entangled in media 

controversies, which ultimately had considerable bearing on domestic politics. A case in point 

involved the bogus story about the rape of a Russian-German 13-year-old girl from Berlin, who was 

allegedly raped by North African immigrants. Official Russian media spread the story, and 

Germany’s far-right National Democratic Party used it to mobilise demonstrators against 

Chancellor Angela Merkel (Rutenberg, 2017).  

A commonly used tactic in this context is to overwhelm politicians affiliated with the political 

centre with discursive attacks from either far-left or far-right populist activists. As such, RT and 

Sputnik have given considerable airtime to Brexiters such as Nigel Farage, who has been criticised 

for playing a divisive role in British politics. Such a strategy has been so potent that when French 

President Emmanuel Macron hosted Russian President Vladimir Putin in May 2017, Macron 

complained that “Russia Today and Sputnik were agents of influence which on several occasions 

spread fake news about [him] personally and [his] campaign” (Rutenberg, 2017).  

Chinese authorities have also stepped up their efforts in this field. In the past decade they have 

reformulated their military and security doctrine to focus on the concept of ‘Three Warfares’: 

psychological; legal; and media. The last aspect is “aimed at influencing domestic and international 

public opinion to build support for China’s military actions and dissuade an adversary from 

pursuing actions contrary to China’s interests” (DOD, 2011: 6). In the past, Chinese decision 

makers were known for being defensive and reactive. For decades, critical stories in foreign 

magazines were blanked or ripped out. Television programmes were taken off the air when they 

aired stories on sensitive issues such as Tibet, Taiwan or Tiananmen (Lim and Bergin, 2018). 

During the last decade, however, Chinese leaders have become more assertive. They now aim to 

propagate the desired news and views that shape local public opinion, allowing the elites, party 

members and ordinary people to be on the same page. Additionally, Chinese authorities have gone 

the extra mile to prepare for international media warfare. The 2016 rebranding of the international 

arm of China Central Television (CCTV) under China Global Television Network (CGTN) is the 

cornerstone of this media warfare strategy, as it represents a high-profile facet of China's venture 

into global news media expansion. The goal, as per President Xi Jinping’s words, is to “tell China’s 

story well” (Lim and Bergen, 2018).  

In the Middle East, broadly defined, media warfare has proliferated. As an example of this 

inclination is the Gulf crisis, which began in May 2017 when four countries (Saudi Arabia, the 

United Arab Emirates, Bahrain, and Egypt) imposed a blockade on Qatar in July 2017. As a result, 

diplomatic ties with Doha were cut. The only land passage linking Qatar to the Arabian Peninsula 

was stopped, while airspaces over the four countries were denied, forcing flights to travel by 

prolonged routes. This led to the disruption of existing supply chains. In the meantime, Qatari 

nationals were expelled from quartet countries (Falk, 2018:3).  

Unidentified hackers engineered a cyber-attack on the night of 19 April 2017, which started the 

crisis. They planted fake news in the website of Qatar News Agency (QNA), attributing false quotes 

to Qatar’s Emir, which praised Iran, Hezbollah and Hamas and criticised the Trump administration. 

Although these false quotes were aired just before midnight, television stations belonging to the 



Cherkaoui and Mohydin  37 

blockading counties already had guests present in their studio sets, launching what was clearly a 

prearranged media blitzkrieg against Qatar (Cherkaoui, 2018: 13). The vitriolic media attacks were 

particularly outlandish, ranging from the claim that Qatar was conniving with Al Qaeda and Iran, to 

the denigration of Qatar-owned London department store Harrods for allegedly collecting the credit 

card details of shoppers from the four blockading countries (Freer, 2017). As the blockade stalled 

and Qatar managed to get the upper hand in the ensuing PR battle, Saudi Arabia found itself losing 

the battle for international public opinion. Subsequently, the Financial Times revealed in September 

2017 that the Saudi regime planned to establish public relations hubs in Europe and Asia as part of 

a new offensive to counter negative media coverage of the kingdom (Financial Times, 2017).  

The media environment in Saudi Arabia and Turkey 

Saudi Arabia 

The history of the Saudi print media began in 1924, when Umm Al Qura was first published during 

the rule of King Abdul Aziz. A century later, print media is still the most significant conduit of 

official information, even if newspapers are no longer the most followed sources of news in Saudi 

Arabia. However, many Saudis are reluctant to believe what is circulated by electronic media unless 

it is produced by a newspaper (Alghasha’ami, 2007). 

It is no secret that the Saudi media industry operates under tight state monitoring. In 2019, the 

Kingdom’s ranking on the ‘Reporters without Borders’ (RSF) Press Freedom Index ranked 172 out 

of 180. Print media face extremely strict printing laws that prohibit the publication of any criticism 

of the royal family or the government. Thus, print journalists are prevented from discussing most 

relevant issues (Alghasha’ami, 2007). Moreover, the selection of the newspapers’ senior 

management is decided upon by the Ministry of Information with the approval of the Ministry of 

the Interior. This speaks volumes about the oppressive and staunchly controlled media environment 

in Saudi Arabia. Furthermore, the establishment of a print newspaper must be approved by royal 

decree and is subject to many conditions. For example, the paper must be produced by a company 

having no fewer than 40 Saudi shareholders, none of whom may have a previous conviction. These 

restrictive conditions have a direct effect upon the number of print newspapers established in Saudi 

Arabia, as well as their content. 

According to recent studies (Awad, 2010), there are only eight companies publishing 

newspapers in Saudi Arabia. They are listed as follows: 

• Makkah for Printing and Information (est. in 1964). It used to publish Al-Nadwa 

• Al Madina Press (est. in 1964), which publishes the daily Al-Madina 

• Al Yamama Press (est. in 1964), which publishes the daily Al-Riyadh 

• Okaz for Press and Publishing (est. in 1965), which publishes the daily Okaz 

• Al Jazirah Press, Printing and Publishing (est. in 1964), which publishes the daily Al 

Jazirah 

• Al-Bilad Press and Publishing (est. in 1964), which publishes the daily newspaper Al-

Bilad and the weekly Aqra’a magazine 



Cherkaoui and Mohydin  38 

• Dar Al-Yawm Press and Publishing (est. in 1965), which publishes the daily 

newspaper Al-Yawm 

• Assir Press and Publishing (est. in 2000), which publishes the daily newspaper 

Alwatan  

According to the 2019 Saudi media profile put forward by the BBC, there are nine important 

newspapers in the country, namely Al-Watan, Al-Riyadh, Okaz, Al-Jazirah, Al-Sharq, Al-Hayat, Al-

Sharq al-Awsat, Arab News (in English) and Saudi Gazette (in English) (BBC News, 2019b). These 

newspapers regularly source their news from major international newswires, such as Associated 

Press and Reuters, but also from the Saudi Press Agency (SPA). The latter is a major local news 

provider, which has retained its significance by providing the state’s perspective, especially in 

moments of turmoil and political tensions.   

On the other hand, while they imposed heavy media restrictions at home, the Saudi monarchy 

increased its media influence footprint in the Arab world. They have opted to establish their media 

empire overseas (e.g., London, Dubai). They did so in order to circumvent the unbearable 

limitations they created at home. At the same time, Saudi-owned media outlets were a reaction from 

the government to the growing popularity of foreign programmes (Sreberny-Mohammadi, 1998). 

The international expansion occurred first in the mid-1980s, and then accelerated after Iraq’s 

invasion of Kuwait (1991). It was a means to address the increase in public antagonism among 

Arabs after the Saudi decision to host US troops to counter Iraqi moves in the region.  

Thus, the Saudis took over the London-based pan-Arab daily newspaper Al Hayat (Abu Fadil, 

2018), as well as Al Hayat’s competitor, Al-Sharq al-Awsat. In the same spirit, the Saudi leadership 

decided to establish transnational, primarily entertainment-oriented satellite broadcasters, such as 

the Middle East Broadcast Corporation (MBC, founded in 1991), and the Arab Radio and 

Television Network (ART, founded in 1994). A decade later, the Saudis decided to launch, Al 

Arabiya, a 24/7 television news satellite channel. This move took place barely two weeks before the 

start of the Iraq War (3 March 2003). The Saudis wanted to circulate their narratives and be able to 

influence pan-Arab audiences. In fact, the Saudi monarchy was alarmed at the rise of anti-Saudi 

sentiment, both in the West and in the Middle East (Hammond, 2007).  

It is worth noting, though, that even if the majority of Saudi news media outlets invest in 

international, particularly pan-Arab, media, domestic media, even when privately owned are subject 

to a tight control. The Saudi monarchy maintains dominance over these private news organisations 

via a rigid system of monitoring, subventions, and sectoral regulations (BBC, 2019). Consequently, 

the press freedoms in Saudi Arabia are extremely limited (Freedom House, 2016). 

Turkey 

Given its 19th-century Ottoman roots, the Turkish press has long been connected to politics in the 

country (R. Kaya and Çakmur, 2010 cited in Işeri, Şekercioğlu and Panayırcı, 2019). Beginning in 

the 1950s, the Turkish press rapidly industrialised to “become a relatively rich media environment 

by the 1980s” (Adakli, 2009; A. Kaya, 1999 in Işeri, Şekercioğlu and Panayırcı, 2019: 1465). By 

the late 1990s, the country had undergone an economic transformation, including the adoption of 

free market economics rather than the more protectionist policies of the past. This was accompanied 

by shifts in media ownership (Kejanlıoğlu, 2004 cited in Işeri, Şekercioğlu and Panayırcı, 2019). 



Cherkaoui and Mohydin  39 

During this period of liberalisation, media outlets were bought by business leaders as the 

government privatised state monopolies (Tuncel, 2011). 

 One of the largest, Doğan Media Group, owns Hurriyet, Posta, Fanatik, Radikal and the 

English-language daily Hürriyet Daily News, along with multiple radio and television stations 

(Oxford Business Group, 2012). It maintains an international audience through the Türksat satellite 

system (a digital television subscription service) and has several other business ventures, both 

domestic and in collaboration with international stakeholders (Oxford Business Group, 2012). Other 

competitors include the following: Albayrak Group (owning Yeni Şafak newspaper and TNVET 

television channel); the Turkuvaz Group, part of Çalik Holding (owning Yeni Asir newspaper and 

the ATV television channel); Çukurova Holding (owning multiple newspapers and television 

channels, as well as Digiturk, a digital satellite network provider, and Turkcell, the largest mobile 

service provider); and Ciner Holding, among others (Oxford Business Group, 2012). Prominent 

news agencies in Turkey include the state-owned Anadolu Agency (AA), Doğan Haber Ajansı 

(owned by the Doğan Media Group) and Ajans HaberTürk (owned by Ciner Holding). 

More than two thirds of Turkish media, including newspapers, radio and television channels are 

owned by a handful of cross-media groups that are also involved in other economic sectors (Tuncel, 

2011). Consequently, these media conglomerates are reliant on the political and bureaucratic elites 

to sustain their business (Tuncel, 2011). Allegedly, the Turkish government “contributed to the 

creation of a hybrid media oligopoly that includes…private media which are subsidised through the 

revenue coming from state-run advertisers” (Irak, 2015). Similar enmeshment of government, 

industry and media is observable across the globe. An example is the United States where media 

conglomerates can directly benefit from political advertising on their platforms funded by 

corporations (who cannot legally pay politicians directly) in support of or against certain political 

candidates who, if and when elected, would support those corporations through preferential 

policymaking (Tedford, 2010).  

A 2016 report presented to the EU parliament stated that EU member states ‘are not in the 

position to ensure media pluralism and media freedom, because they too, are captured by the 

network of…political actors’ (Policy Department for Citizens' Rights and Constitutional Affairs, 

2016). Similarly in Turkey, the Feza Media Group was associated with the Gülenist movement 

(Oxford Business Group, 2012). The Feza Media Group became recently known in Turkey as the 

Fethullah Terrorist Organisation (FETO). FETO was named as a terrorist organisation by the 

Turkish government (Resource Centre on Media Freedom in Europe, 2019) after having been 

linked to the July 2016 coup attempt in Turkey. Subsequently, the Turkish government shut down 

all media channels and newspapers associated with the Gülenist movement. This led to some 

international concerns about press freedom in Turkey (Toksabay and Kucukgocme, 2018). The 

government, however, has considered this to be a protective measure to shield the country’s public 

sphere from terrorist endeavours (Al Jazeera, 2019b) [2] [3]. 

Case study: The Khashoggi murder and the battle of frames  

Following what effectively amounted to a palace coup, which allowed Mohamed bin Salman to 

jump the line of succession, the young Crown Prince, known as MBS, tried to gain internal 

legitimacy by achieving ‘victories’ abroad. However, after venturing into a disastrous war in 

Yemen, he engaged in a series of gross miscalculations: the kidnapping of Lebanon’s Prime 



Cherkaoui and Mohydin  40 

Minister, Saad Hariri, and the blockade of Qatar. Consequently, the credibility of Saudi Arabia on 

the international scene was weakened (Oktay, 2018).  

The Gulf Cooperation Council (GCC) crisis had in turn led to the establishment of stronger ties 

between Qatar and Turkey, much to the dismay of Saudi Arabia. Turkey had established its 

importance as a counterbalancing force in the region (Oktay, 2018). The Saudis were slow to 

denounce the July 16 coup attempt in Turkey, and the GCC-Qatar blockade was still in place. The 

already damaged Saudi-Turkey relationship soured further with the disappearance and murder of 

Jamal Khashoggi (Oktay, 2018).  

Jamal Khashoggi was a Saudi columnist for The Washington Post, and former general manager 

and editor-in-chief of Al-Arab News Channel. Khashoggi had been close to the Saudi regime, but 

he fled the kingdom in September 2017, soon after the new Crown Prince came into power. He 

“subsequently became an outspoken critic of some aspects of the country’s reform program, 

especially the clampdown on political freedoms, and intolerance of dissent” (Tehran Times, 2018). 

Additionally, in December 2016, “The Independent, citing a report from Middle East Eye, said 

Khashoggi had been banned by the Saudi regime authorities from publishing or appearing on 

television for criticising U.S. President-elect Donald Trump” (Tehran Times, 2018). Jamal 

Khashoggi disappeared after visiting the Saudi consulate in Istanbul on October 2, 2018. 

After weeks of denying any involvement, Saudi authorities admitted that he had died inside its 

Istanbul consulate (Rythoven, 2019). While Saudi officials originally blamed the death on an 

altercation inside the consulate, this explanation was contradicted by evidence from Turkish 

investigators. They suggested that there had been a premeditated murder, which could not have 

taken place without higher-level, decision-making knowledge (BBC News, 2018). President Recep 

Tayyip Erdoğan declared the death a premeditated murder on October 23, 2018.    

This study focuses on the contest of narratives. Turkish and Saudi state news agencies were 

specifically selected to see how both parties respectively depicted the murder of Jamal Khashoggi. 

The Saudi Press Agency (SPA) was established in 1971 as the first national Saudi news agency. In 

2012, SPA was converted to a public body and linked to the Saudi Ministry of Culture and 

Information, with a board of directors headed by the Minister of Culture and Information. Thus, 

SPA media coverage can be considered a reflection of the Saudi government’s stance on key issues. 

Similarly, the Anadolu Agency was established in 1920 during the Turkish War of Independence 

and is a state-run news agency, which tends to convey official Turkish news and views [4].  

Considering that this study examines Turkish-Saudi narratives surrounding the murder of Jamal 

Khashoggi, it is reasonable to presume that the actions of state-run or state-influenced news 

agencies in each country offer a direct comparison of two similar media in terms of validity and 

results (Mohajan, 2017). News agencies are “frequently, if not typically, among the first sources of 

news of regional and national relevance and importance” (Boyd-Barrette, 2011). Aligned with 

Entman’s ‘cascading model’ (2003), news agencies contribute to the formation of informational 

networks and to an informational environment that has a relation to territory and to units of political 

configuration, as well as, sometimes, to national, ethnic, linguistic and other markers of identity 

formation. In this sense, it may be that news agencies are components of an enabling 

communications infrastructure that has both top-down as well as bottom-up capabilities (Boyd-

Barrette, 2011: 87) [5]. 

The Lexix Nexis search engine was used to locate all news articles using the keywords ‘Jamal 

Khashoggi’, ‘Jamal’ and ‘Khashoggi’, from 3 October to 3 December 2018. Jamal Khashoggi was 

assassinated on October 2. From the next day onwards, both Turkish and Saudi media produced 



Cherkaoui and Mohydin  41 

articles as new information emerged and the story evolved during the period of study. Saudi Arabia 

belatedly admitted that Jamal Khashoggi was murdered in a Saudi consulate in Istanbul (October 

19), and that the murder was premeditated (25 October). In light of these admissions, the media 

coverage for both October and November was differentiated to reflect differences of reportage 

between the Anadolu Agency and the Saudi Press Agency. A total of 487 articles from the AA and 

106 articles from SPA were included.  

The purpose of the study is threefold. First, it seeks to examine the political and social dynamics 

underpinning the ensuing contest of media narratives in the region. Second, it aims to analyse the 

communication strategies employed by the two states, namely Turkey and Saudi Arabia. Not only 

are these two countries diametrically opposed in regard to the Khashoggi killing, but they are also 

on a collision course concerning several geo-strategic matters throughout the Middle East and North 

Africa (MENA) region. Third, the article explores the use of news framing and the role of state 

news agencies as they publicise particular events and convey the vantage point of their respective 

ruling establishments, bearing in mind that these battles of frames occurred in English and involved 

several public spheres, including the Middle East and the Anglophone global public arena. In order 

to do this, the study employs a sequential multimethod approach (Dreissneck, Sousa and Mendes, 

2007). Beyond these objectives, this article will also offer some clues about the mediated geo-

political space(s) in which the opposed framings proceed. 

The first phase of the study concurrently applied both inductive (Klauer and Phye, 2008) and 

deductive reasoning (Ratolo and Sator, 2018) to qualitatively explore and select themes that 

eventually led to news frame discovery. By “detecting generalisations, rules, or regularities” 

(Klauer and Phye, 2008: 86) that were connected to both the current issue as well as multiple 

premises about the Turkish-Saudi relationship believed to be true as confirmed by past engagement 

(Ratolo and Sator, 2018), we were able to develop theme-based frames. This method of data 

collection allowed for an analysis of communication strategies employed by Turkey and Saudi 

Arabia as part of a contest of media narratives in the case of Jamal Khashoggi’s murder, against the 

backdrop of political and social dynamics underpinning the Turkish-Saudi relationship. For 

example, the ‘Conspiracy’ frame, a frame utilised by SPA, included references to states and actors 

such as Qatar and the Muslim Brotherhood intending to harm the Saudi royal family – known to be 

flashpoints in the Turkish-Saudi relationship. On the other hand, ‘Alliance’, another frame utilised 

by the SPA, referred to international support for Saudi Arabia during the predicament the country 

then found itself in. The second phase used quantitative analysis to compare the selected themes-

based frames in the contest of information warfare. This allowed exploration and confirmation of 

the use of news framing by state news agencies as they publicised particular events and conveyed 

official stances.  

Media framing involves both inclusion (emphasis) and exclusion (de-emphasis) concerning the 

critical aspects of an event. Just as importantly, one event may be prioritised over another, either 

intentionally or unconsciously, to promote a particular interpretation of that event (Abdullah and 

Elareshi, 2015). According to Entman: 

Framing essentially involves selection and salience. To frame is to select some aspects of a 

perceived reality and make them more salient in a communicating text, in such a way as to promote 

a particular problem definition, causal interpretation, moral evaluation, and/or treatment 

recommendation for the item described (1993: 52).  

The framing of news in the media steers public opinion and deliberation in a certain way (Zhang 

and Fahmy, 2009: 519). In respect to the construction of frames, the determinants of foreign policy 



Cherkaoui and Mohydin  42 

coverage need to be taken into account, and this is where media framing and state foreign policy 

become intertwined. According to Gans (1979), journalists select stories based on availability, as 

well as suitability. Particularly with respect to foreign policy, journalists tend to rely on government 

sources, and thus the way the media frame foreign policy coverage is influenced primarily by how 

the government frames an issue. Additionally, current and future geopolitical considerations tend to 

have an impact on framing, leading to a mirroring of a country’s interests and priorities in their 

media. As discussed in the media framing section, news is a manufactured cultural reality, not an 

objective reflection of reality (Fishman, 1980; Tuchman, 1978). In the same spirit, Fuchs (2005) 

observes, mass media is not a neutral subsystem of society, without any links to political or 

economic realities of the state. 

In this context, The Anadolu Agency had significantly more coverage of the murder of Jamal 

Khashoggi compared to the Saudi Press Agency. In the month of October 2018, AA produced 284 

news articles pertaining to the topic, as compared to 78 from SPA. This amounted to more than 

triple the media coverage. In November 2018, AA produced 185 articles, while SPA produced 28. 

AA, therefore, produced almost seven times more media coverage related to the murder of Jamal 

Khashoggi than the SPA did during November 2018.   

In the analysis of Anadolu Agency content, the ‘Crime’ frame included the following: sub-

frames pertaining to the crime scene investigation; methods by which the murder was committed; 

Saudi Arabia’s official acceptance that Jamal Khashoggi was murdered inside the Saudi Consulate; 

and Turkish President Erdogan’s labelling of the incident as a crime. The fact that Jamal Khashoggi 

was missing or the implication that the Saudi Crown Prince Muhammad Bin Salman (MBS) had 

ordered the murder, were grouped together within the ‘Crime’ frame. The ‘Crime’ frame was 

included in 42% of the news articles in October 2018 and 37 % of the articles in November 2018.  

The Anadolu Agency ‘Justice’ frame included the following sub-frames: references to violations 

of international law; Turkey’s reluctance to cover up the crime; not depicting the murder as an 

instrument for a political vendetta against Saudi Arabia; and evidence being shared with the 

international community (including the United Nations, the United States, Germany, France and 

Britain) by the Turkish government to stress the independence of the investigation. The ‘Justice’ 

frame was included in 7% of the news articles in October 2018 and 8% of the articles in November 

2018.  

The Anadolu Agency ‘International Opinion’ frame included the following sub-frames: the 

Saudi Crown Prince seeking support from the Arab world; cancellation or scrutiny of aid or arms to 

Saudi Arabia on the part of foreign countries; foreign countries believing Turkey acted 

professionally; international calls for justice and support for Jamal Khashoggi; international media 

references to Saudi Arabia’s negative role; international protests; President Donald Trump’s 

defence of the US-Saudi relationship and the Saudi Crown Prince; President Trump’s opponents 

wanting justice; Western countries wanting justice; Arab media’s support for Saudi Arabia; Arab 

media’s support for Turkey and evidence provided by Turkey; countries believing Saudi reforms 

were fake; countries believing the relationship with Saudis should not be harmed; countries 

believing Saudi explanations were unacceptable; and Saudi cruelty in Yemen. The ‘International 

Opinion’ frame was included in 35% of AA’s news coverage pertaining to Jamal Khashoggi’s 

murder in October 2018, and 36% in November 2018.  

Two Anadolu Agency (AA) sub-frames which included references to Saudi Arabia denying 

knowledge of Jamal Khashoggi’s whereabouts, and evidence of Khashoggi being killed inside the 

Saudi Consulate, were grouped within the ‘Saudi Arabia in Denial’ frame. This was utilised in 11 % 



Cherkaoui and Mohydin  43 

of AA news articles in our sample of October 2018, and in 0% for November 2018. Another two 

AA sub-frames included references to lack of clarity in the Saudi Arabia narrative and non-

cooperation on their part; these were grouped within the ‘Saudi Arabia Cannot Be Trusted’ frame. 

This frame was utilised in 5% of AA articles in October 2018, and 20% in November 2018.  

In our analysis of the Saudi Press Agency content, the ‘Conspiracy’ frame included the 

following sub-frames: references to the Jamal Khashoggi case dividing the Muslim world; 

denouncement of lies and smear campaigns against Saudi Arabia; Saudi Arabia as a law-abiding 

state; and the perceived intent to harm the Saudi royal family. This general frame was present in 

17% of SPA articles from our samples of October 2018, and 15% of articles for November 2018.  

The following Saudi Press Agency sub-frames were found in the ‘Alliance’ frame: any reference 

to a foreign country expressing support for Saudi Arabia; support for the ‘Davos in the Desert’ 

investment conference; expressions of confidence in Saudi Arabia to act justly; cautioning against 

speculation against Saudi Arabia; and praising Saudi Arabia’s commitment to justice. Other sub-

frames were that the Saudi prosecution’s statement must be considered final; cautions against using 

the Jamal Khashoggi story to destabilise Saudi Arabia; references to Islamic scholars praising the 

Saudi rulers’ fair approach; and Saudi rulers themselves reaching out in appreciation of those states 

that did not speculate. The ‘Alliance’ frame was found in 45% of the SPA news articles in our 

sample during October 2018, and in 70% for November 2018. 

In the Saudi Press Agency releases, the ‘MBS/Saudi Royal Family is Innocent’ frame included 

the following sub-frames: references to the Saudi Crown Prince as not being implicated; Jamal 

Khashoggi’s family thanking the Saudi royal family for their support; the Saudi royal family 

regretting the death of the slain journalist; and the Saudi royal family consoling Jamal Khashoggi’s 

family. This general frame was included in 3% of the SPA articles in our sample for October 2018, 

and in 1% for November 2018.  

From the Saudi Press Agency, the ‘Friendship between Saudi Arabia and Turkey’ frame 

included the following sub-frames: references to Saudi Arabia and Turkey conducting a joint 

investigation; Saudi rulers affirming strong relations with Turkey; and Turkish contributions to the 

Saudi investigation. This frame was included in 12% of the SPA articles in October 2018, and 3% 

in November 2018.  

Finally, the ‘Politicisation’ frame in Saudi Press Agency releases included the following sub-

frames: references to the Saudi judiciary having the final word; Saudi Arabia having nothing to 

hide; how the Jamal Khashoggi case was a humanitarian issue that had been politicised; that the 

investigation showed that a quarrel led to the journalist’s death; that Saudi rulers have always 

ensured citizens’ safety and justice; and that the Saudi royal family themselves initiated the 

investigation. This frame included 21% of the SPA articles in October 2018, and 11% in November 

2018.   

Table 1 summarises the above findings: 

 



Cherkaoui and Mohydin  44 

 

Table 1: A summary of major frames utilised by AA and SPA in October and November 2018.  

Discussion 

In the content from the Anadolu Agency and Saudi Press Agency, four factors characterised their 

respective coverage of the Jamal Khashoggi murder: first, the clear relationship between media 

framing and state foreign policy; second, a marked difference in the way governments 

communicated with domestic and international media; third, the ‘Conspiracy’ frame; and finally the 

politicisation of security and the ensuing media ‘backlash’ (Rythoven, 2019) that resulted from the 

murder of Jamal Khashoggi in the Saudi consulate in Istanbul. 

In terms of the relationship between media framing and state foreign policy, “organised 

persuasive communication has always been seen by many in military and political circles as vital to 

winning wars” (Robinson, 2014: 475). The murder of Jamal Khashoggi was a war of perception, 

with Saudi Arabia and Turkey undertaking activities such as press releases, speeches by leadership 

and international conferences. Each of these factors has both strategic and tactical value. As 



Cherkaoui and Mohydin  45 

Robinson points out, “these activities seek to encourage the development of common news media 

frames over time. In tactical terms, they minimise coverage of damaging or hostile stories and 

discredit oppositional counter-narratives operations (psy-ops), psychological warfare, information 

operations and public affairs” (2014: 475) [6].  

Both the Anadolu Agency and the Saudi Press Agency are expected to express the official 

perspective. Coverage of the murder of Jamal Khashoggi reflected efforts on behalf of both Turkish 

and Saudi government-run media organisations to construct a favourable information environment 

that would win hearts and minds globally (Robinson, 2014). This was done via the propagation of 

frames that were aligned with the governments’ narratives against rival narratives, especially 

counter narratives from the ‘other side’. 

The exercise of media warfare can be confirmed from the analysis above. The selected Anadolu 

and Saudi Press Agency frames were directly opposed to each other throughout the selected date 

range as no single frame was shared by the Turkish and Saudi news agencies. This clearly shows 

that the narrative was different for both parties as they had diverging priorities. While AA coverage 

focused on a crime having been committed, Turkey’s insistence upon a thorough investigation and 

international demands for justice were also evident throughout the selected period. Saudi news 

coverage framed the incident as a conspiracy to destabilise the Saudi royal family and derail the 

reforms of the Saudi Crown Prince.  

More significantly, when Jamal Khashoggi disappeared, Saudi officials at first denied knowing 

about his whereabouts, and then denied that he had been murdered within the Saudi consulate in 

Istanbul during much of October 2018. Consequently, the Anadolu Agency circulated the ‘Saudi 

Arabia in Denial’ frame in its coverage. The Saudi Press Agency, however, highlighted the 

‘Alliance’, ‘Politicisation’ and ‘Friendship between Turkey and Saudi Arabia’ frames. Evidence 

was eventually revealed that Jamal Khashoggi had in fact been murdered within the Saudi 

consulate. On 23 October 2018, Turkish President Recep Tayyip Erdoğan claimed that this had 

been a premeditated murder, but this was denied by Saudi Arabia. AA coverage utilised the ‘Saudi 

Arabia Cannot Be Trusted’ frame aggressively at this time. 

The Saudi Press Agency (SPA) chose to include the ‘Friendship Between Turkey and Saudi 

Arabia’ frame in their coverage of the murder of Jamal Khashoggi in October 2018. Interestingly, 

the Anadolu Agency, though they acknowledged that Turkey did not have an agenda against Saudi 

Arabia, and that they valued the Turkey-Saudi relationship, chose not to aggressively promote that 

frame. While not statistically significant, the SPA was also more likely to promote the ‘Alliance’ 

frame throughout this period, and with increasing regularity as time passed. Particular references 

were made about foreign countries who had cautioned against speculation about Jamal Khashoggi’s 

disappearance and murder. According to Quandt (1980), in the 1970s and 1980s, the Saudis tended 

to behave cautiously in foreign policy as they were aware of their own limitations and 

vulnerabilities. He observed that “They are not leaders. At best, they are consensus-builders” 

(Quandt cited in Brookings Institute, 1982: 22).  

Saudi behaviour changed after the 1980s once MBS jumped the succession line and established 

himself as the Crown Prince of Saudi Arabia. As early as December 2015, the German Federal 

Intelligence Service (BND) took the very unusual step of publishing a report about change in Saudi 

Arabia, describing MBS as ‘impulsive’ and warning that Riyadh would abandon past caution in 

favour of a destabilising regional role (Reuters, 2015). Nevertheless, the Saudi quest for consensus 

building, recognised by Quandt word, is still relevant. When the Saudis faced a blowback because 

of the Khashoggi affair, they tried to build international consensus and have as many governments 



Cherkaoui and Mohydin  46 

on board as possible. This was apparent in the media coverage of the Khashoggi murder, as they 

tried to build the impression that they were being unfairly accused (in the hope of utilising this 

frame to attract the support of friendly governments). Here, the following declarations are 

significant: 

The State of Kuwait stands in opposition against all the accusations and unlawful 

campaigns targeting the Kingdom of Saudi Arabia in relation to the case of Journalist 

Jamal Khashoggi (Saudi Press Agency, 15 October 2018). 

Tunisian Foreign Minister Khamis Al-Jehenawe cautioned against exploiting [the] 

Jamal Khashoggi issue to harm the security and stability of the Kingdom of Saudi 

Arabia and its status in the…international arena (Saudi Press Agency, 22 October 

2018). 

The Anadolu Agency, on the other hand, also utilised the ‘International Opinion’ frame. This 

included references to international calls for justice and indications that Saudi explanations were not 

acceptable (in regard to the Saudi Press Agency’s framing of the incident). The AA also made 

references to the fact that certain countries did not want to sever ties with Saudi Arabia. This 

conveyed the impression that even though the international community, Turkey included, valued 

their relationship with Saudi Arabia, unqualified allegiance was not an acceptable position to take. 

It is well documented that geopolitical considerations have an impact on framing such that the 

interests and concerns of a country are reflected in the media, particularly in the state media. 

However, it was not only in framing that an alignment between media strategy and geopolitical 

priorities occurred. There was a stark numerical difference in the articles produced by the Anadolu 

Agency and Saudi Press Agency over the study period. This disparity is startling. Certainly, 

geographical proximity was a news value factor in the number of articles published by the AA 

(Westerståhl and Johansson, 1994), although Jamal Khashoggi himself was a Saudi citizen, he had 

Turkic roots. It would be reasonable to assume, then, that the SPA, as the voice of the Saudi 

government, would publish about the same number of articles as the AA, if not more. This 

difference in coverage can be construed as an attempt by the SPA to dim media coverage of the 

murder of Jamal Khashoggi, even if officially Saudi Arabia worked with Turkey to investigate his 

disappearance and murder (Al-Monitor, 2018).   

However, Turkish officials, namely Fahrettin Altun, President Erdoğan’s new communications 

director, who was installed in June 2018, “drip-fed leaks of grisly details of the killing to the 

international press, peeling back the lid on what happened while keeping journalists in frantic catch-

up mode” (Smith, 2019). This could be interpreted as one of the key triggers for the high number of 

Anadolu Agency articles. According to a Turkish senior bureaucrat, they wanted to keep the issue 

alive and ensure that it got international attention, instead of becoming a bilateral issue between 

Turkey and Saudi Arabia (Al-Monitor, 2018). 

There is reason to believe that had Turkey not utilised a “piecemeal leak strategy” (Al-Monitor, 

2018) [7], which marked a change of style in the way the government communicated with the 

media, the murder of Jamal Khashoggi may not have garnered global attention. As it appears, the 

Saudi officials, and consequently Saudi media, were attempting to sweep the issue ‘under the 

carpet’ (Amnesty International UK, 2018). In fact, there is documented evidence, according to 

senior Turkish officials, that Saudi Arabia sent a 15-member team to Turkey after a phone call 

between President Erdogan and Saudi Crown Prince MBS took place. Allegations surfaced that two 

members of the Saudi team were tasked with ‘destroying the evidence’ (Reuters, 2018). 



Cherkaoui and Mohydin  47 

Along with an attempt to provide less coverage than the Anadolu Agency, the Saudi Press Agency 

coverage also utilised the ‘Conspiracy’ frame throughout October and November 2018. In 

particular, they included references to the incident as an attempt to harm Saudi rulers. The 

implication here was of a campaign against the Saudi rulers and state which had been orchestrated 

by perceived enemies, such as the Qatari state, Al-Jazeera, and the Muslim Brotherhood. 

Interestingly, SPA coverage often quoted other Saudi newspaper editorials to spread this frame. 

Examples of such articles include the following: 

Al-Riyadh newspaper said in its editorial that a strange contradiction occurred in the 

media which is supposed to be professional and dealing with events in credibility as it 

claims, but facts have proved quite contrary, especially in dealing with news 

concerning  [the] disappearance of Journalist Jamal Khashoggi in Istanbul, where its 

reports have not included facts as they were supposed to be, but it has prepared them 

for fabrication to conform with its directions and objectives in targeting the Kingdom 

of Saudi Arabia by any means. The Qatari Al-Jazeera channel, which falsely claims 

its professionalism and credibility in dealing with events, has proved quite contrary in 

professional and journalistic honesty (Saudi Press Agency, 8 October 2018). 

On the same issue, the Okaz newspaper commented by saying as Arab countries and 

Islamic organizations have raced to express their solidarity with the Kingdom of Saudi 

Arabia against false rumours and frenzied media campaigns, the Qatari machine is 

still spewing its lies against the Kingdom of Saudi Arabia since the first day of the 

disappearance of Saudi citizen Jamal Khashoggi in Istanbul, as it has been for two 

decades. The paper pointed out that Qatar, the gangs of Muslim Brotherhood and 

some Turkish media are keen to fabricate lies against the Kingdom to undermine its 

high status at Arab, Islamic and international arenas (Saudi Press Agency, October 16, 

2018). 

Okaz newspaper commented on the same subject by saying: The Kingdom has 

resolved the controversy and demagoguery raised by the Qatari regime media and a 

number of media outlets that tried to employ the case of the killing of the Saudi citizen 

Jamal Khashoggi to achieve gains that serve their direction (Saudi Press Agency, 

November 16 2018). 

In this context, Saudi Press Agency coverage pertaining to the possible involvement of hidden 

malevolent influences against the Saudi ruling family, such as the Qatari government and media 

network, or the Muslim Brotherhood, aligns with the general notion of conspiracy theory (in that 

information may be utilised to mislead the reader). Interestingly, SPA coverage often quoted other 

Saudi newspaper editorials to spread this frame.  

It is well known that the Saudi Press Agency is tightly controlled by the Saudi royal family, as 

are all other Saudi state institutions (Middle East Eye, 2018). Therefore, it is no surprise that the 

SPA resorted to the use of such methods in a desperate defence of the Saudi monarchy. Conspiracy 

theories tend to “flourish in hierarchical systems of political decision- making and authority in 

which obligations to share, or to invite participation, are few and weak and usually focused on 

results instead of on steps leading up to decisions” (Anderson, 1996: 98).  

Also, the ’Arab Spring’ had a tectonic effect on Saudi affairs. The collapse of the Ben Ali, 

Mubarak, and Gaddafi regimes, which respectively occurred in Tunisia, Egypt, and Libya, triggered 

a feeling of insecurity in Riyadh, which then resorted to heavy-handed measures to impede any 

possible democratic advance. Because the Muslim Brotherhood had contributed to the Arab Spring, 



Cherkaoui and Mohydin  48 

they became targets of Saudi wrath. Since then, it has been documented that “Saudi Arabia offered 

billions of dollars in aid to Egyptian [Army General-turned-President] Sisi who in turn labelled the 

Muslim Brotherhood...a terrorist organisation, and mobilised state media to launch a negative PR 

campaign against the very notion of political Islam” (Hamed, 2018). The Saudi Press Agency 

employed a sombre religious tone, referring to the Saudi King as ‘The Custodian of the Two Holy 

Mosques’. This is known as entextualisation, which is defined as follows: 

 A process by which information which is specific to an event is recast or re-glossed in 

increasingly more solemn language, abstracted terms or through other linguistic-performative 

means that move from the particular instance toward more general, less particular categories. 

Entextualisation moves from speculation to institutionalization, as context is sloughed off, leaving 

only a purified text that can stand on its own, tell its own story or confer meaning on less exalted 

stories by associating them with its own. Entextualisation is how we arrive at the broader 

significance of things (Anderson, 1996: 97).  

Both Anadolu Agency and Saudi Press Agency coverage attempted to depict the broader 

significance of the incident as a continuation of widely accepted narratives. This involves 

representations of “at least two real or fictive events or situations in time sequence, neither of which 

presupposes or entails the other” (Prince, 1982, original emphasis). The SPA’s consistent utilisation 

of the ‘Conspiracy’ frame reveals a clear uneasiness towards the potentially increasing loss of 

credibility faced by Saudi Arabia, especially in the Islamic world. Such was evident when the 

Turkish President, during meetings with faith leaders after Khashoggi’s murder, stated that Turkey 

“is the only country that can lead the Muslim world” (Yeni Şafak, 2018).  

On the other hand, the Anadolu Agency promoted the ‘International Opinion’ frame, which 

emphasised the theme of the international community condemning the Saudi Crown Prince for the 

Khashoggi murder as well as other policies deemed to be problematic, such as the Yemen war and 

the blockade of Qatar. By mirroring such a frame, AA magnified the threat that MBS represented 

not just to Khashoggi and other journalists or dissidents, but also to international peace and 

stability. This frame is potent as it draws the attention of the international community and puts its 

leaders at the centre of the issue. 

Some analysts contended at the time that “having returned US pastor Andrew Brunson from 

Turkish imprisonment to US soil, Khashoggi’s death and the pressure it [was] placing on Trump 

[was] providing Erdogan with an opportunity to gain a closer relationship with the United States” 

(Due-Gundersen, 2018). They believed that these circumstances would generate assistance for 

Turkey’s financial difficulties, and end support for Syrian Kurdish groups considered by Ankara as 

terrorist organisations (Ghitis, 2018). However, these assertions have not been substantiated as the 

US-Turkey relationship continues to have ups and downs (Ward, 2019), and Turkey has asked for 

no monetary help from Saudi Arabia or any of its allies as a result of this incident (Fahim, 2018).  

Thus, the notion that Turkey has benefited from the murder of Jamal Khashoggi does not hold 

water. It can be said, however, that the media strategy employed by Turkey, based on the premise of 

drip-feeding crucial information – powered by evidence provided by Turkish intelligence related to 

events at the Saudi consulate – was quite beneficial media-wise. This allowed the Turkish 

leadership to be in control of the narrative while positioning itself as media-friendly.   

The Anadolu Agency coverage focused intensely on the method by which Jamal Khashoggi was 

murdered in the consulate, providing gory and disturbing details. The Saudi Press Agency, on the 

other hand, employed a sympathetic yet sanitised tone when describing the incident. The objective 



Cherkaoui and Mohydin  49 

was linguistic sanitisation in the hope that covering up the gory details of the assassination would 

not create uproar among local publics.  

 Conversely, as mentioned, the Anadolu Agency reporting capitalised on the ghastly particulars 

of the murder. The aim was seemingly to trigger an emotional response, which would feed backlash 

in the international arena against the assassination of a prominent journalist. This offered the 

prospect of strategic support for Turkey’s mobilisation efforts against violence committed on its 

soil. While evidence that pointed toward the Saudi government emerged, AA coverage aggressively 

promoted the ‘Saudi Arabia Cannot Be Trusted’ frame in November 2018. In fact, the rhetoric 

managed to ignite social mobilisation, as protests and social media campaigns sprouted in support 

of the slain journalist (Rythoven, 2018).  

According to Saudi officials, the reputational damage for Saudi Arabia and the onslaught of bad 

press from the Khashoggi murder were ten times worse than the 9/11 attacks (Usher, 2019). Thus, 

in a bid to insulate itself from the resulting PR disaster and regain the initiative, Saudi Arabia has 

moved to secure partnerships and licensing deals with reliable Western media outlets. A Saudi 

media company, known as Saudi Research and Marketing Group (SRMG), which is owned by the 

Saudi Press Agency (Kamalipour and Mowlana, 1994), has launched an Arabic-language version of 

the UK based The Independent, headed by an ally of the Saudi Crown Prince. This occurred after a 

licensing deal was signed between The Independent and SRMG in July 2018. They launched a 

Turkish edition (April 2019), and plan to introduce Persian and Urdu versions of the website.  

Such developments indicate that Saudi leadership intends to conduct media warfare against 

Turkey and penetrate the local public sphere (which remains generally insulated from non-Turkish 

media influence). Despite assurances by Saudi partners that “these editions will adhere to the same 

standards and code of conduct as the UK version” (RT, 2019), the Guardian reported in October 

2018 that “two journalists approached to work at the Persian language edition were unconvinced 

there would be editorial independence from Saudi Arabia” (RT, 2019).  

In what seems as a response to the changing media landscape in the region, Turkey also stepped 

up its broadcasting efforts within the Arab World. Academic Joseph Nye, who coined the notion of 

soft power in 1990, highlighted four main channels that are used by states to enhance their capacity 

for persuasion and direct influence. These include “public diplomacy, broadcasting, exchanges, and 

assistance” (Nye, 2011: 24). The Anadolu Agency began to use social media tools such as Twitter 

to engage foreign audiences, with more than 25 percent of posts related to foreign news (Saka, 

Sayan and Görgülü, 2015). The Turkish public broadcaster launched its Arabic language satellite 

channel, ‘TRT Arabi’ in 2010. This channel was rebranded in 2018 in an effort to garner even more 

influence in an already saturated Arab news television market [8].  

Conclusion 

While Jamal Khashoggi was born in 1958 in Saudi Arabia, his family has Turkic roots. The name 

Khashoggi itself (Kaşıkçı) means spoon-maker in Turkish. According to the family documents, the 

Khashoggi family settled in the city of Medina, Saudi Arabia, about 500 years ago, specifically 

between 1591 and 1687. Mohammed bin Khashoggi, Jamal’s grandfather, was a doctor who 

provided medical services to King Abdul Aziz bin al-Saud, the founder of the Kingdom of Saudi 

Arabia. Jamal Khashoggi himself worked closely with members of the Saudi establishment. He was 

the spokesperson for the former Saudi intelligence chief, Prince Turki bin Faisal al-Saud. While he 

was initially an insider within decision-making circles, he grew increasingly disillusioned with the 



Cherkaoui and Mohydin  50 

new regime in power, centred on MBS, as well as the repression that affected Saudi human rights 

activists, businessmen, and religious and community leaders. 

Khashoggi’s op-eds for the Washington Post were well received by academics and journalists, 

who esteemed his informed commentary. As such, he was a regular guest in television studios and 

at intellectual gatherings. His criticism of some Saudi policies, albeit restrained, provoked the ire of 

the Saudi leadership, which sought to co-opt him through different ways to no avail. The Saudi 

regime then decided to lure him to Istanbul, eliminate him and attempt to scapegoat Turkey.  

In essence, the Khashoggi affair underlines the complexity of the historical, geo-political and 

other multi-layered dynamics underpinning this episode. Historically, an Ottoman-Saudi War took 

place between 1811 and 1818, resulting in the destruction of the First Saudi State. At present, 

Turkey and Saudi Arabia are diametrically opposed to each other about many issues in the region, 

including the Israel-Palestinian conflict, the Qatar blockade and the conflicts stemming from the 

Arab Spring (e.g., Yemen, Libya). Regarding the latter, Saudi Arabia has been spearheading 

counter-revolutionary efforts, which have become a key element in its newly emerging state 

identity. This, in turn, has exacerbated the tensions between both governments. From this vantage 

point, the Khashoggi murder is merely one episode in a long series of conflicts.  

The news media have always been a central arena for political conflicts. Therefore, in recent 

history, media warfare strategies have often been utilised. Both world wars saw the extensive use of 

media warfare as a potent method through which hearts and minds could be won (in order that the 

public, whether global or national, comes to support official declarations about the causes and 

outcomes of war). Media warfare has subsequently evolved technologically with the opening up of 

new communication avenues, such as satellite broadcasting and cyberspace. As a grand strategy, 

media warfare involves a wide panoply of tactics that can harness the power to influence and 

propagate narratives or simply impede others.  

The Saudi and Turkish media coverage of the murder of Jamal Khashoggi represents a clear 

case of strategic as well as tactical media warfare. Official Saudi and Turkish news media both 

attempted to assert control over the narratives pertaining to the murder of Jamal Khashoggi. One of 

the major Saudi media strategies consisted of trying to sweep the whole Khashoggi episode under 

the carpet by dimming coverage and adopting a particular type of framing.  

The Turkish media strategy appeared to seek the opposite result, namely to generate large 

volumes of news about the incident while also spreading international awareness. Evidence derived 

from this investigation reveals the Turkish approach. The subsequent piecemeal leaks to the Turkish 

and international media created and maintained the hype surrounding the story, in contrast to what 

the Saudi leadership had anticipated. As mounting evidence continued to incriminate the Saudi hit 

squad and its sponsors, Saudi media produced a below-par performance and showed countless signs 

of poor editorial judgement. After weeks of denials, obfuscation and blame deflection, Saudi media 

were not able to score any meaningful victories in the international battle for public opinion. Suffice 

to say, the UN contradicted the version of events put forward by the Saudis. Agnes Callamard, the 

Special UN Rapporteur on extrajudicial, summary and arbitrary executions, produced a 100-page 

investigative report into Khashoggi’s murder and concluded that “Mr. Khashoggi’s killing 

constituted an extrajudicial killing for which the state of the Kingdom of Saudi Arabia is 

responsible” (Al Jazeera, 2019a). 

The grisly murder of Khashoggi will remain a stain on international common consciousness. 

The details of such a crime and its location contravened the standard practices and conventions of 

international relations even between countries with authoritarian tendencies. The subsequent resort 



Cherkaoui and Mohydin  51 

to lies and stonewalling only made things worse. Not only has the Saudi leadership lost this media 

battle, they may find it hard to convey their narratives in the future due to a decline in international 

credibility. In any case, it is clear that the Khashoggi affair will not represent the end of Turkey-

Saudi media warfare. Both sides are processing the lessons learned from this episode and enhancing 

their transnational media knowhow and footprint. Seen in this light, the contest of narratives 

between both sides seems to have a long life ahead. 

Author bios 

Dr. Tarek Cherkaoui is the manager of the TRT World Research Centre based in Istanbul, Turkey. 

He is the author of The News Media at War: The Clash of Western and Arab Networks in the 

Middle East (I B Tauris, 2017). Dr. Cherkaoui holds a PhD in Media and Communications Studies 

from Auckland University of Technology, New Zealand. His broader research themes include 

international relations, public diplomacy, international broadcasting, news framing and media-

military relations – specifically within a Middle Eastern context. He tweets @tarek_cher  

 

Ravale Mohydin is a researcher at TRT World Research Centre. With graduate degrees from 

Harvard University and the University of Pennsylvania, her research interests include the political 

economy of media, strategic communications, public diplomacy, media literacy and the political 

effects of entertainment media. She tweets @Ravale_Mohydin 

Endnotes 

[1] Several studies offered various typologies of framing (e.g. Hallahan 1999). 

Our focus in this article was on the higher level frames, or meta-level. The 

majority of these studies focus, though, on the lower level fames, also known 

as micro-frames, which tend to act as vehicles for the so-called “issue” or 

“thematic frames.” For more on this, refer to (Sheufele, 1999: 106-112) and 

(Schmidt, 2014: 115-120).  

[2] According to Sagan and Leighton (2010), “the Akamai Net Usage Index for 

News, which monitors aggregate web traffic generated from more than a 

hundred global breaking-news web sites, shows that when news occurs, the 

internet serves as a primary means for seeking information because of its 

accessibility, convenience, breadth of data, and ability for the end user to 

control the specificity and customization of the news” (Sagan and Leighton, 

2010: 120). 

[3] It should be noted that there is little tolerance for the apology of terrorism 

worldwide. Terrorism apologists have been regularly prevented from having 

airtime by Western governments. For example, in the case of the IRA and 

Northern Ireland, the British government decided in October 1988 to impose a 

broadcasting ban against several Irish organisations including the IRA, Sinn 

Fein, the UDA and UFF. The ban lasted until September 1994. Similarly in 

Spain, after the passing of the Party Law (2002), former Prime Minister José 

María Aznar banned media outlets seen as subversive to the state as well as 

organisations suspected of sympathising with the Basque separatist 

organisation “Euskadi Ta Askatasuna” (Basque Country and Freedom), also 

known as ETA. 



Cherkaoui and Mohydin  52 

[4] This is not new or restricted to either Saudi Arabia or Turkey. From the 

Falklands conflict in 1982, when Britain placed journalists alongside 

combatants to foster sympathetic reporting, to the promotion of certain issues 

over others in ways that supported the US government’s cause during the 2003 

Iraq War (Robinson, 2014), the relationship between media framing and state 

foreign policy has been robust and well documented.   

[5] Research (Bennett and Iyengar, 2008; Chaffee and Metzger, 2001 in Aruguete 

and Calvo, 2018) found that new technologies, particularly those used to 

monitor consumption of news by readers online “allow users to signal their 

preferences for issues and content they want to read, may yield a new era of 

“minimal effects” (Aruguete and Calvo, 2018: 3). A study that looked at the 

#Tarifazo protests in Argentina confirmed that cognitive congruence or 

dissonance actually does exist even in social media networks, which leads to 

differences in news frame propagation between users with different political 

views. This finding can be applied to any polarised political environment 

(Aruguete and Calvo, 2018). 

[6] Ankara and Riyadh are at odds over a wide array of issues, ranging from 

Riyadh’s exasperation with Turkey's support of the Arab Spring and Qatar, to 

Ankara's staunch opposition to Saudi meddling in Syria in support of the PKK-

linked People’s Protection Units (YPG). 

[7] The Saudis believed “the Arab Spring was a threat, especially when the 

Muslim Brotherhood came to power. If the Brotherhood was successful in 

applying a democratic regime that brought welfare to the people, then the first 

to be challenged to apply the same rules would be the monarchies that also 

acted in the name of Islam. If people were to revolt and question their rulers, 

the first to suffer would be the increasingly febrile monarchies of the region” 

(Hamed, 2018). 

[8] A multitude of foreign-owned channels compete for viewership in the Middle 

East (e.g., the United States' Al-Hurra, United Kingdom's BBC Arabic, 

France's France 24 in Arabic, Iran's Al-Alam, Russia Today RT in Arabic).  

References 

Abdullah S and Elareshi M (2015) Building narratives: a study of terrorism framing by Al Jazeera and Al 

Arabiya TV Networks. Arab Media & Society 21:1–14.  

Abu Fadil M (2018) Al Hayat Daily adrift in a sea of media sharks. Arab Media & Society. Available at:  

https://www.arabmediasociety.com/al-hayat-daily-adrift-in-a-sea-of-media-sharks/  

Allen M (2002) White House angered at plan for Pentagon disinformation. Washington Post, 25 February. 

Al-Jazeera (2019a) Khashoggi killing: executive summary of Callamard's UN report, 19 June. Available at: 

https://www.aljazeera.com/news/2019/06/khashoggi-executive-summary-callamard-report-

190619105102019.html  

Al-Jazeera (2019b) Media haven or hell? The paradox of journalism in Turkey, 6 July. Available at: 

https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2019/07/media-haven-hell-paradox-

journalism-turkey-190706073626655.html  

https://www.arabmediasociety.com/al-hayat-daily-adrift-in-a-sea-of-media-sharks/
https://www.aljazeera.com/news/2019/06/khashoggi-executive-summary-callamard-report-190619105102019.html
https://www.aljazeera.com/news/2019/06/khashoggi-executive-summary-callamard-report-190619105102019.html
https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2019/07/media-haven-hell-paradox-journalism-turkey-190706073626655.html
https://www.aljazeera.com/programmes/listeningpost/2019/07/media-haven-hell-paradox-journalism-turkey-190706073626655.html


Cherkaoui and Mohydin  53 

Al-Monitor (2018) Intel: why Turkey is leaking Khashoggi details to the media, 18 October. Available at: 

https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2018/10/intel-why-turkey-leaks-khashoggi-saudi-

arabia.html 

Amnesty International UK (2018) Saudi Arabia: Independent investigation into Jamal Khashoggi’s death is 

urgently needed, 20 October. Available at: https://www.amnesty.org/en/latest/news/2018/10/saudi-

arabia-independent-investigation-into-jamal-khashoggis-death-is-urgently-needed/ (accessed 20 June 

2019). 

Anderson J (1996) Conspiracy theories, premature entextualization, and popular political analysis. The Arab 

Studies Journal 4(1): 96-102. 

Arkin WM (2002) The Military’s New War of Words, 24 November. The Los Angeles Times.  

Aruguete N and  Calvo E (June 01, 2018). Time to #protest: Selective exposure, cascading activation, and 

framing in social media. Journal of Communication, 68, 3, 480-502. 

Awad T (2010) The Saudi Press and the Internet: How Saudi Journalists & Media Decision Makers at the 

Ministry of Culture and Information Evaluate Censorship in the Presence of the Internet. 

Unpublished PhD Thesis, University of Sheffield. 

Bateson G (1955) A theory of play and fantasy. Psychiatric Research Reports, 2, 39–51. 

BBC News (2019) Saudi Arabia country profile, 4 October. Retrieved from 

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-14702705#media. 

BBC News (2019b) Saudi Arabia profile – media. Available at: https://www.bbc.com/news/world-middle-

east-14703480 

BBC News (2018) Khashoggi murder: Saudi prince 'said he was dangerous Islamist', 2 November. Available 

at: https://www.bbc.com/news/world-middle-east-46067959  

Bernard HR (2011) Research Methods in Anthropology. 5th ed. AltaMira Press. 

Boyd-Barrett O (2011) Rethinking news agencies, national development and information imperialism. 

Economic and Political Weekly, 46(13): 85-94. 

Bradshaw S and Howard PN (2017) Troops, Trolls and Troublemakers: A Global Inventory of Organized 

Social Media Manipulation. Oxford Internet Institute Working Paper. Available at: 

http://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/89/2017/07/Troops-Trolls-and-

Troublemakers.pdf  

Campbell D (2003) Cultural governance and pictorial resistance: reflections on the imaging of war. Review 

of International Studies 29(1). 

Campbell-Smith U and Bradshaw S (2019) Global Cyber Troops Country Profile: India. Oxford Internet 

Institute. Available at: https://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2019/05/India-

Profile.pdf (accessed 5 July 2019). 

CBS (2011) Julian Assange, the man behind Wikileaks. Available at: https://www.cbsnews.com/news/julian-

assange-the-man-behind-wikileaks-26-01-2011/  

Chee FY (2017) NATO says it sees sharp rise in Russian disinformation since Crimea Seizure, 11 February. 

Reuters. Available at: https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-russia-media/nato-says-it-

sees-sharp-rise-in-russian-disinformation-since-crimea-seizure-idUSKBN15Q0MG 

Cherkaoui T (2018) A New Kind of Information Warfare? Cyber-conflict and the Gulf crisis 2010–2017. 

The Political Economy of Communication, 6(1): 3–35 

https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2018/10/intel-why-turkey-leaks-khashoggi-saudi-arabia.html
https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2018/10/intel-why-turkey-leaks-khashoggi-saudi-arabia.html
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2018/10/saudi-arabia-independent-investigation-into-jamal-khashoggis-death-is-urgently-needed/
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2018/10/saudi-arabia-independent-investigation-into-jamal-khashoggis-death-is-urgently-needed/
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-14702705#media
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-14703480
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-14703480
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-46067959
http://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/89/2017/07/Troops-Trolls-and-Troublemakers.pdf
http://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/89/2017/07/Troops-Trolls-and-Troublemakers.pdf
https://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2019/05/India-Profile.pdf
https://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2019/05/India-Profile.pdf
https://www.cbsnews.com/news/julian-assange-the-man-behind-wikileaks-26-01-2011/
https://www.cbsnews.com/news/julian-assange-the-man-behind-wikileaks-26-01-2011/
https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-russia-media/nato-says-it-sees-sharp-rise-in-russian-disinformation-since-crimea-seizure-idUSKBN15Q0MG
https://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-russia-media/nato-says-it-sees-sharp-rise-in-russian-disinformation-since-crimea-seizure-idUSKBN15Q0MG


Cherkaoui and Mohydin  54 

Chomsky N (1989) Necessary Illusions: Thought Control in Democratic Societies. Boston: South End Press. 

Crumm RK and Air University (US) (1996) Information Warfare: An Air Force Policy for the Role of Public 

Affairs. Alabama: Air University, Maxwell Air Force Base. 

Dadge D (2004) Casualty of War: The Bush Administration's Assault on a Free Press. Amherst, NY: 

Prometheus Books. 

Deloitte (2017) Technology, Media and Telecommunications Predictions 2018, 7 December. Available at: 

https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/technology-media-

telecommunications/TMT-2018-predictions-full-report.pdf (accessed 25 June 2019). 

Der Derian J (2001) Virtuous War: Mapping the Military-Industrial-Media-Entertainment. Network 

Boulder, CO and Oxford, UK: Westview/Perseus 

Due-Gunderson N (2018) Erdoğan has much to gain in the aftermath of Jamal Khashoggi’s murder. The 

Independent, 24 October. Available at: https://www.independent.co.uk/voices/erdo-an-jamal-

khashoggi-turkey-saudi-arabia-murder-a8599181.html 

DeYoung K (2001) US, Britain step up war for public opinion. Washington Post, 1 November. Available at: 

https://www.washingtonpost.com/archive/politics/2001/11/01/us-britain-step-up-war-for-public-

opinion/1dffd883-5a7f-4d21-baeb-197489498e7a/ 

DoD (2011) Military and security developments involving the People’s Republic of China 2011. Annual 

Report to Congress (Washington, DC: DoD), 16 August. Available at: 

http://www.defense.gov/pubs/pdfs/2011_CMPR_Final.pdf.   

Driessnack M, Sousa VD and Mendes IAC (2007) An overview of research designs relevant to nursing: Part 

3: mixed and multiple methods. Revista Latino-Americana de Enfermagem 15(5):1046-1049. 

Duran B (2018) The US' 'Kurdish card' serves more than one purpose. Daily Sabah, 7 December. Available 

at: https://www.dailysabah.com/columns/duran-burhanettin/2018/12/08/the-us-kurdish-card-serves-

more-than-one-purpose 

Ehl D (2019) Global press freedom under threat, says Reporters Without Borders. Deutsche Wells, 18 April. 

Available at: https://www.dw.com/en/global-press-freedom-under-threat-says-reporters-without-

borders/a-48379274 (accessed 27 June 2019). 

Entman RM (1993) Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication 43 (4): 

51-58. 

Entman RM (2003) Cascading activation: contesting the White House’s frame after 9/11. Political 

Communication, 20(4): 415-432.  

Entman RM (2004) Projections of Power: Framing News, Public Opinion, and U.S. Foreign Policy. 

Chicago: University of Chicago Press. 

Falk R (2018) A Normative Evaluation of the Gulf Crisis. HSF Policy Brief, No. 1. Available at: 

http://humsf.org/wp-content/uploads/2018/02/HSF_PolicyBrief_2.pdf  

Fair (2002) The Office of Strategic Influence is gone, but are its programs in place? [Electronic Version]. 

Available at: https://fair.org/press-release/the-office-of-strategic-influence-is-gone-but-are-its-

programs-in-place/ (accessed on 15 June 2019). 

Fahim K (2018) How Turkey’s president pressured the Saudis to account for Khashoggi’s death. The Straits 

Times, 20 October. Available at:  https://www.straitstimes.com/world/middle-east/how-turkeys-

president-pressured-saudis-to-account-for-khashoggis-death 

https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/technology-media-telecommunications/TMT-2018-predictions-full-report.pdf
https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ua/Documents/technology-media-telecommunications/TMT-2018-predictions-full-report.pdf
https://www.independent.co.uk/voices/erdo-an-jamal-khashoggi-turkey-saudi-arabia-murder-a8599181.html
https://www.independent.co.uk/voices/erdo-an-jamal-khashoggi-turkey-saudi-arabia-murder-a8599181.html
https://www.washingtonpost.com/archive/politics/2001/11/01/us-britain-step-up-war-for-public-opinion/1dffd883-5a7f-4d21-baeb-197489498e7a/
https://www.washingtonpost.com/archive/politics/2001/11/01/us-britain-step-up-war-for-public-opinion/1dffd883-5a7f-4d21-baeb-197489498e7a/
http://www.defense.gov/pubs/pdfs/2011_CMPR_Final.pdf
https://www.dailysabah.com/columns/duran-burhanettin/2018/12/08/the-us-kurdish-card-serves-more-than-one-purpose
https://www.dailysabah.com/columns/duran-burhanettin/2018/12/08/the-us-kurdish-card-serves-more-than-one-purpose
https://www.dw.com/en/global-press-freedom-under-threat-says-reporters-without-borders/a-48379274
https://www.dw.com/en/global-press-freedom-under-threat-says-reporters-without-borders/a-48379274
http://humsf.org/wp-content/uploads/2018/02/HSF_PolicyBrief_2.pdf
https://fair.org/press-release/the-office-of-strategic-influence-is-gone-but-are-its-programs-in-place/
https://fair.org/press-release/the-office-of-strategic-influence-is-gone-but-are-its-programs-in-place/
https://www.straitstimes.com/world/middle-east/how-turkeys-president-pressured-saudis-to-account-for-khashoggis-death
https://www.straitstimes.com/world/middle-east/how-turkeys-president-pressured-saudis-to-account-for-khashoggis-death


Cherkaoui and Mohydin  55 

Financial Times (2017) Saudi Arabia to launch global PR offensive to counter negative press. The Financial 

Times. Available at: https://www.ft.com/content/c7d57f8e-96ca-11e7-a652-cde3f882dd7b 

Fishman M (1980) Manufacturing the News. Austin, TX: University of Texas Press. 

Freedom House (2016) Saudi Arabia: Freedom of the press 2016. Freedom House Reports. Retrieved from 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/saudi-arabia.  

Freer C (2017) Social effects of the Qatar crisis. Gulf State Analytics. Available at: 

https://gulfstateanalytics.com/social-effects-qatar-crisis/ 

Fuchs C (2005) The internet as a self-organizing socio-technological system. Cybernetics & Human 

Knowing 12(3): 57-81. 

Gamson WA, Croteau D, Hoynes W and Sasson T (1992) Media images and the social construction of 

reality. Annual Review of Sociology 18: 373-393. 

Gans H (1979) Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly News, Newsweek and 

Time. New York: Vintage. 

Ghitis F (2018) What Turkey hopes to gain from Khashoggi’s murder. Available at: 

https://www.politico.eu/article/jamal-khashoggi-murder-saudi-arabia-journalist-istanbul-what-

turkey-hopes-to-gain/ (accessed July 3 2019). 

Ghoshal D (2019) Modi government freezes ads placed in three Indian newspaper groups. Reuters, 28 June. 

Available at: https://www.reuters.com/article/us-india-media/modi-government-freezes-ads-placed-

in-three-indian-newspaper-groups-idUSKCN1TT1RG 

Goffman E (1974) Frame Analysis: An Essay on the Organization of Human Experience. New York: Harper 

and Row. 

Hallahan K (1999) Seven models of framing: Implications for public relations. Journal of Public Relations 

Research 11(3): 205–242. 

Haltiwanger, J. (2018) Here’s everything we know about the troubling disappearance of Saudi journalist 

Jamal Khashoggi. Business Insider. Available at: https://www.businessinsider.nl/who-is-jamal-

khashoggi-turkey-accuses-saudi-arabia-of-murdering-reporter-2018-10/  

Hamed Y (2018) The Saudi regime does not represent Muslims. Middle East Observer, 4 December. 

Available at: https://www.middleeastobserver.org/2018/12/04/the-saudi-regime-does-not-represent-

muslims/ (accessed on July 5 2019). 

Herman E and Chomsky N (1988) Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. New 

York: Pantheon. 

Huhtinen A M (2008) Different Types of Information Warfare. In. A.-V. Anttiroiko (Ed.), Electronic 

Government: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 291-297). Hershey, PA: 

Information Science Reference. 

Hung C (2010) China’s propaganda in the information age: Internet commentators and Wen’an Incident. 

Issue and Studies 46(4): 149–181. 

Irak D (2015) Reading political clientelism and concentration through new media:  the case of Anadolu 

Agency.  In: Saka E, Sayan A and Görgülü V (Eds) Yeni Medya Calişmalari  III. Istanbul: Taş 

Mektep Yayınları. 

Işeri E, Şekercioğlu E and Panayırcı UC (2019) The sphere of consensus in a polarized media system: the 

case of Turkey during the catastrophic coup attempt. International Journal of Communication, 13: 

1462–1486. 

https://www.ft.com/content/c7d57f8e-96ca-11e7-a652-cde3f882dd7b
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/saudi-arabia
https://gulfstateanalytics.com/social-effects-qatar-crisis/
https://www.politico.eu/article/jamal-khashoggi-murder-saudi-arabia-journalist-istanbul-what-turkey-hopes-to-gain/
https://www.politico.eu/article/jamal-khashoggi-murder-saudi-arabia-journalist-istanbul-what-turkey-hopes-to-gain/
https://www.reuters.com/article/us-india-media/modi-government-freezes-ads-placed-in-three-indian-newspaper-groups-idUSKCN1TT1RG
https://www.reuters.com/article/us-india-media/modi-government-freezes-ads-placed-in-three-indian-newspaper-groups-idUSKCN1TT1RG
http://www.businessinsider.nl/who-is-jamal-khashoggi-turkey-accuses-saudi-arabia-of-murdering-reporter-2018-10/
http://www.businessinsider.nl/who-is-jamal-khashoggi-turkey-accuses-saudi-arabia-of-murdering-reporter-2018-10/
https://www.middleeastobserver.org/2018/12/04/the-saudi-regime-does-not-represent-muslims/
https://www.middleeastobserver.org/2018/12/04/the-saudi-regime-does-not-represent-muslims/


Cherkaoui and Mohydin  56 

Jones D (2018) Turkey’s ruling party extends control over media. Voice of America, 23 March. Available at: 

https://www.voanews.com/europe/turkeys-ruling-party-extends-control-over-media    

Koppel A and Labott E (2001, September 25) CNN. VOA Asked Not To Air Taliban Leader Interview. 

Available at: https://edition.cnn.com/2001/US/09/24/gen.voa.taliban/index.html.  

Kamalipour YR and Mowlana H (1994) Mass Media in the Middle East: A Comprehensive Handbook. 

Westport (Conn.): Greenwood Press. 

Kellner D (1995) Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics between the Modern and the 

Postmodern. London: Routledge.  

Klaehn J (2009) The Propaganda Model: theoretical and methodological considerations. Westminster Papers 

in Communication and Culture 6(2): 43–58. 

Klauer KJ and Phye GD (2008) Inductive reasoning: a training approach. Review of Educational Research, 

78 (1): 85-123. 

Lampton DM (2008) The Three Faces of Chinese Power: Might, Money, and Minds. Berkeley, California: 

University of California Press. 

Lim L and Bergin J (2018) Inside China's audacious global propaganda campaign. The Guardian, 7 

December. Available at: https://www.theguardian.com/news/2018/dec/07/china-plan-for-global-

media-dominance-propaganda-xi-jinping 

McLeod D and Detenber B (1999) Framing effects of television news coverage of social protest. Journal of 

Communication, 49(3), 3-23. 

Mekhennet S and Morris L (2018) Missing Journalist's Fiancée Demands To Know: 'where Is Jamal?' The 

Washington Post, 9 October. Available at: https://www.washingtonpost.com/world/missing-

journalists-fiancee-demands-where-is-jamal/2018/10/08/d1734ac8-cb15-11e8-ad0a-

0e01efba3cc1_story.html (accessed November 3 2019). 

Melosi MV (1978) The politics of propaganda: the Office of War Information, 1942– 1945 [Review of book 

by Allan M. Winkler]. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 1 

September. https://doi.org/10.1177/106591297803100314  

Meraz S (2011) Using time series analysis to measure intermedia agenda-setting influence in traditional 

media and political blog networks. Journalism & Mass Communication Quarterly 88: 176–194. 

Middle East Eye (2018) Turkey to use intercepted Saudi comms to demolish Khashoggi cover-up. 17 

November. Available at: https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-turkey-use-intercepted-

saudi-comms-demolish-khashoggi-cover (accessed July 3 2019). 

Mohajan HK (2017) Two criteria for good measurement in research: validity and reliability. Annals of Spiru 

Haret University Economic Series, 17 (4): 59-82. 

Molander RC, Riddile AS and Wilson PA (1996) Strategic Information Warfare: A New Face of War. Santa 

Monica, CA: RAND. 

Morozov E (2011) Whither Internet control? Journal of Democracy 22(2): 62–74. 

Newman N and Fletcher R (2017) Bias, Bullshit and Lies: Audience Perspectives on Low Trust in the 

Media. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism. Retrieved from: 

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/risj-review/bias-bullshit-and-lies-audience-perspectives-low-

trust-media  

Nye JS Jr (2011) Power and foreign policy. Journal of Political Power 4(1): 9–24. 

https://edition.cnn.com/2001/US/09/24/gen.voa.taliban/index.html
https://www.theguardian.com/news/2018/dec/07/china-plan-for-global-media-dominance-propaganda-xi-jinping
https://www.theguardian.com/news/2018/dec/07/china-plan-for-global-media-dominance-propaganda-xi-jinping
https://www.washingtonpost.com/world/missing-journalists-fiancee-demands-where-is-jamal/2018/10/08/d1734ac8-cb15-11e8-ad0a-0e01efba3cc1_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/missing-journalists-fiancee-demands-where-is-jamal/2018/10/08/d1734ac8-cb15-11e8-ad0a-0e01efba3cc1_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/missing-journalists-fiancee-demands-where-is-jamal/2018/10/08/d1734ac8-cb15-11e8-ad0a-0e01efba3cc1_story.html
https://doi.org/10.1177%2F106591297803100314
https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-turkey-use-intercepted-saudi-comms-demolish-khashoggi-cover
https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-turkey-use-intercepted-saudi-comms-demolish-khashoggi-cover
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/risj-review/bias-bullshit-and-lies-audience-perspectives-low-trust-media
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/risj-review/bias-bullshit-and-lies-audience-perspectives-low-trust-media


Cherkaoui and Mohydin  57 

Oktav OZ (2018) Quo vadis Turkey-GCC states relations? A Turkish perspective. Insight Turkey 20(2):107-

124. 

Oxford Business Group (2012) The Report, Turkey 2012. London: Oxford Business Group. 

Parenti M (2000) Inventing reality: the politics of the mass media. New York: St. Martin’s Press. 

Policy Department for Citizens' Rights and Constitutional Affairs (2016) A Comparative Analysis of Media 

Freedom and Pluralism in the EU Member States. Available at: 

http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/571376/IPOL_STU(2016)571376_EN.p

df    

Prince G (1982) Narrative analysis and narratology New Literary History 13(2): 179-188. 

Quandt WB (1981) Saudi Arabia in the 1980s: Foreign Policy, Security and Oil. Washington: The 

Brookings Institution. 

Ragas MW and Kiousis S (2010) Intermedia agenda-setting and political activism: MoveOn.org and the 

2008 presidential election. Mass Communication and Society 13: 560–583. 

Resource Centre on Media Freedom in Europe (2019) Special Dossier: Media freedom in Turkey, 31 

January. Available at: https://www.rcmediafreedom.eu/Dossiers/Media-Freedom-in-Turkey 

(accessed 2 July 2019). 

Reisman WM and Antoniou CT (1994) The Laws of War: A Comprehensive Collection of Primary 

Documents on International Laws Governing Armed Conflict. New York: Vintage Books. 

Robinson P (2014) Media empowerment vs. strategies of control: theorising news media and war in the 21st 

Century. Zeitschrift für Politik, Neue Folge 61(4): 461-479. 

Rotolo A and Sartor G (2018) Deductive and Deontic Reasoning. In  Bongiovanni G, Postema G, Rotolo A, 

Sartor G and Walton D (Eds.), Handbook of Legal Reasoning and Argumentation (pp. 243-274). 

New York, NY: Springer. 

Reuters (2015) German spy agency warns of Saudi shift to 'impulsive' policies, 2 December. Available at: 

https://www.reuters.com/article/us-saudi-germany-warning/german-spy-agency-warns-of-saudi-

shift-to-impulsive-policies-idUSKBN0TL1O020151202 

Reuters (2018) Exclusive: after Khashoggi murder, some Saudi royals turn against king’s favourite son, 20 

November. Available at: https://www.reuters.com/article/us-saudi-khashoggi-royals-

exclusive/exclusive-after-khashoggi-murder-some-saudi-royals-turn-against-kings-favorite-son-

idUSKCN1NO2KP 

RT (2019) ‘Independent’ to expand Saudi Arabia’s international media influence. Available at:  

https://www.rt.com/news/449751-independent-saudi-arabia-launch/ (accessed 16 July 2019). 

Rutenberg J (2017) RT, Sputnik and Russia’s new theory of war. The New York Times Magazine, 13 

September. Available at:  https://www.nytimes.com/2017/09/13/magazine/rt-sputnik-and-russias-

new-theory-of-war.html  

Rythoven EV (2019) On backlash: emotion and the politicisation of security. ERIS – European Review of 

International Studies 3: 139-159. 

Sagan P and Leighton T (2010) The internet & the future of news. Daedalus 139 (2):119-125. 

Saka E, Sayan A and Görgülü V (Eds) (2015) Yeni Medya Calişmalari  III. Istanbul: Taş Mektep Yayınları. 

http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/571376/IPOL_STU(2016)571376_EN.pdf
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/571376/IPOL_STU(2016)571376_EN.pdf
https://www.rcmediafreedom.eu/Dossiers/Media-Freedom-in-Turkey
https://www.reuters.com/article/us-saudi-germany-warning/german-spy-agency-warns-of-saudi-shift-to-impulsive-policies-idUSKBN0TL1O020151202
https://www.reuters.com/article/us-saudi-germany-warning/german-spy-agency-warns-of-saudi-shift-to-impulsive-policies-idUSKBN0TL1O020151202
https://www.rt.com/news/449751-independent-saudi-arabia-launch/
https://www.nytimes.com/2017/09/13/magazine/rt-sputnik-and-russias-new-theory-of-war.html
https://www.nytimes.com/2017/09/13/magazine/rt-sputnik-and-russias-new-theory-of-war.html


Cherkaoui and Mohydin  58 

Schechter D (2002) Information Warriors: Pentagon’s Ministry of Truth Shapes War Coverage. School of 

Media and Communication, University of Leeds. Available at: 

http://media.leeds.ac.uk/papers/vp01d122.html (accessed 30 June 2019).  

Sciolino E (1996) Seeing green: the red menace is gone. But here's Islam. The New York Times, 21 January, 

p. 4.1. 

Scheufele, D A (1999) Framing as a Theory of Media Effects. Journal of Communication 49(1): 103-22. 

Schmidt S (2014) (Re-)framing the Arab/Muslim: Mediating orientalism in contemporary Arab American 

life writing. Bielefeld: transcript Verlag. 

Smith L (2019) Fahrettin Altun: the rise and rise of Turkey’s second most powerful man. The Times, 18 

June. Retrieved from https://www.thetimes.co.uk/article/fahrettin-altun-the-rise-and-rise-of-turkeys-

second-most-powerful-man-pzntf29kp 

Snow N (2019) Propaganda. In: Vos TP and: Hanusch F (eds) International Encyclopedia of Journalism 

Studies, John Wiley & Sons, Inc., pp. 3-9. 

Snow DA and Benford RD (1988) Ideology, frame resonance, and participant mobilization. Int. Soc. Mov. 

Res. 1:197-218 

Sreberny-Mohammadi A (1998) the media and democratization in the Middle East: The strange case of 

television. Democratization and the Media, 5(2), 179–99. 

St-Clair J (2007) Marketing an invasion: How to sell a war [Electronic Version]. Counterpunch.org. 

Available at: https://www.counterpunch.org/2007/06/12/how-to-sell-a-war/ (accessed 23 June 2019). 

Stein GJ (1996) Information attack: information warfare in 2025. In: 2025 White Papers: Power and 

Influence. Maxwell Air Force Base, Alabama: Air University Press, pp. 91– 114. 

Stevenson N (2002) Understanding Media Cultures. London: Sage Publications. 

Szafranski CR (1994) Neocortical warfare? The acme of skill. Military Review, November: 41-55.  

Understanding Saudi Arabia (1982) The Brookings Bulletin, 18(3/4): 20-22.  

Tedford, D. (2010) Supreme Court Rips Up Campaign Finance Laws. NPR, 21 January. Retrieved from 

https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=122805666?storyId=122805666. 

Tehran Times (2018) Murder of critic journalist in Saudi Consulate. 8 October. Available at: 

https://www.tehrantimes.com/news/428301/Murder-of-critic-journalist-in-saudi-consulate (accessed 

6 July 2019). 

Toksabsay E and Kucukgocmen A (2018) Erdogan's election rivals struggle to be heard in Turkey's media. 

Reuters, 20 June. Available at: https://www.reuters.com/article/us-turkey-election-media/erdogans-

election-rivals-struggle-to-be-heard-in-turkeys-media-idUSKBN1JG23Z 

Tuchman G (1978) Making News: A Study in the Construction of Reality. New York: The Free Press. 

Tuncel H (2011) The media industry in Turkey. International Association for Media and Communication 

Research. Available at: https://iamcr.org/medindturkey-2 (accessed 27 June 2019). 

Usher BP (2019) Trumplomacy: five takeaways from Pompeo trip to Middle East. BBC News,17 January. 

Available   at: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-46908510  

Ward A (2019) How America’s relationship with Turkey fell apart. 11 April. Available at: 

https://www.vox.com/world/2019/4/11/18292070/usa-turkey-trump-erdogan-s400 (accessed 27 June 

2019). 

http://media.leeds.ac.uk/papers/vp01d122.html
https://www.thetimes.co.uk/article/fahrettin-altun-the-rise-and-rise-of-turkeys-second-most-powerful-man-pzntf29kp
https://www.thetimes.co.uk/article/fahrettin-altun-the-rise-and-rise-of-turkeys-second-most-powerful-man-pzntf29kp
https://www.counterpunch.org/2007/06/12/how-to-sell-a-war/
https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=122805666?storyId=122805666
https://www.tehrantimes.com/news/428301/Murder-of-critic-journalist-in-saudi-consulate
https://iamcr.org/medindturkey-2
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-46908510
https://www.vox.com/world/2019/4/11/18292070/usa-turkey-trump-erdogan-s400


Cherkaoui and Mohydin  59 

Westerståhl J and Johansson F (1994) Foreign news: news values and ideologies. European Journal of 

Communication 9: 71–89. 

Wheatley G and Hayes R (1996) Information Warfare and Deterrence. Washington DC: National Defense 

University Press. 

Whitehead Y (1997) Information as a Weapon; Reality versus Promises. Airpower Journal (Fall): 40-54. 

Williams GA (1960) The concept of 'egemonia' in the thought of Antonio Gramsci: some notes on 

interpretation. Journal of the History of Ideas 21(4): 586-599. 

Wintour P and McKernan B (2018, October 22). The Guardian. CCTV footage appears to show Khashoggi 

body double in Istanbul. Available at: https://www.theguardian.com/world/2018/oct/22/cctv-footage-

appears-to-show-jamal-khashoggi-body-double-in-istanbul.  

Woolley J, Limperos A and Oliver M (2010) The 2008 presidential election, 2.0: A content analysis of user-

generated political Facebook groups. Mass Communication & Society 13:631–652. 

Yeni Şafak (2018) Erdoğan: Turkey is the only country that can lead the Muslim world. Available at: 

https://www.yenisafak.com/en/world/erdogan-turkey-is-the-only-country-that-can-lead-the-muslim-

world-3463638 (accessed 7 July 2019). 

Zhang J and Fahmy S (2009). Coloured revolutions in coloured lenses: a comparative analysis of US and 

Russian press coverage of political movements in Belarus, Ukraine and Uzbekistan. International 

Journal of Communication 3. 

Zonis M and Joseph CM (1994) Conspiracy thinking in the Middle East. Political Psychology 15:443–459. 

 

https://www.theguardian.com/world/2018/oct/22/cctv-footage-appears-to-show-jamal-khashoggi-body-double-in-istanbul
https://www.theguardian.com/world/2018/oct/22/cctv-footage-appears-to-show-jamal-khashoggi-body-double-in-istanbul
https://www.yenisafak.com/en/world/erdogan-turkey-is-the-only-country-that-can-lead-the-muslim-world-3463638
https://www.yenisafak.com/en/world/erdogan-turkey-is-the-only-country-that-can-lead-the-muslim-world-3463638

